Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Man är inte "busig" om man laddar ner kartorna från piratsidor på Internet, då är man kriminell.

Med det sagt är det ett skapligt drygt pris som Volvo begär för kartorna. Uppdatering av kartorna borde ingå i Service 2.0.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Håller med att det borde ingå i 2.0 service med tanke på att de uppdaterar bilens mjukvara ändå vid service. Sen har nog de flesta mobiler med egen gps i.
av Andis
xerent skrev:
Med det sagt är det ett skapligt drygt pris som Volvo begär för kartorna. Uppdatering av kartorna borde ingå i Service 2.0.
Speciellt nu för tiden när exempelvis goggel maps har en så bra gratis karta som till och med visar köer samt uppdateras gratis.

Känns det inte kul att uppdatera.

Men alltid snyggt med orginal monterad gps
Användarvisningsbild
av the_dolph
Är fortfarande på jakt efter en t6a. Ska till gtb i sommar, se om man hinner testa någon.
av snabbis
Skulle vi uppdatera navi vid service, så får vi lägga på 2h, då det ofta tar den tiden. Ingen vill låsa upp lyften i 2h utan att få betalt för det.
Användarvisningsbild
av MartinS
snabbis skrev:Skulle vi uppdatera navi vid service, så får vi lägga på 2h, då det ofta tar den tiden. Ingen vill låsa upp lyften i 2h utan att få betalt för det.
Känns som att det finns lite att jobba på vad det gäller IT infrastrukturen, både hos volvo men även hos verkstäderna (varför behöver bilen stå på en lyft för att ladda mjukvara, det görs ju inte underifrån direkt). Att det ens skall ta 15min att läsa in några uppdateringar verkar helt galet tycker jag, något känns spontant helt fel, men vad vet jag om integrerade fordonssystem.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
the_dolph skrev:Är fortfarande på jakt efter en t6a. Ska till gtb i sommar, se om man hinner testa någon.
Det finns väl ändå hyfsat utbud om man är beredd att köra lite? Det är svårare med XC bilar med T6 motor, men V70 finns det ju ett gäng av.
av snabbis
MartinS skrev:
snabbis skrev:Skulle vi uppdatera navi vid service, så får vi lägga på 2h, då det ofta tar den tiden. Ingen vill låsa upp lyften i 2h utan att få betalt för det.
Känns som att det finns lite att jobba på vad det gäller IT infrastrukturen, både hos volvo men även hos verkstäderna (varför behöver bilen stå på en lyft för att ladda mjukvara, det görs ju inte underifrån direkt). Att det ens skall ta 15min att läsa in några uppdateringar verkar helt galet tycker jag, något känns spontant helt fel, men vad vet jag om integrerade fordonssystem.

/Martin
Men nu är det ju 17gb det gäller vid sensus connect navi uppgradering. Det tar ett tag. Och nej, platsen behöver inte den stå på, men våran dice är ju låst i bilen under uppgradering och ha laddkablar på. Nu med nya vida så kan man ha 5 dice samtidigt. Från och med nya xc90 så kommer vi kunna ladda mjukvara via Wi-Fi så länge bilen står utanför verkstaden, och att kunden godkännt det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Men något är ju fel om man behöver skicka över 17GB varje gång den skall uppgraderas, eller så är överföringshastigheten alldeles för låg i förhållande till mängden data.

Bra dock att de verkar utveckla Vida/Dice/bilarna, men det känns lite som att bilarna utvecklas före den omkringliggande infrastrukturen. Det var ju ändå 4 år sedan sensus kom in i bilarna, och det är först nu man på vissa bilar (bara nya XC90?) kan nyttja wifi. Oavsett hur många dice du kan ha till en vidaplattform så är det väl ändå bara blåtandräckvidd mellan Vida och dice-enhet?

Något annat att betänka är ju hur enegrikrävande det är för bilen att ta emot dessa programvaror, med alla enheter igång etc. Man laddar väl knappast mjukvara utan att ha extern laddare på batteriet, eller? Varför finns det då inte snabbkopplingar för detta? Att alla meckar skall snäppa sönder hakarna på locket över batteriet varje gång man har bilen på service är bara allt för stönigt, både för meckar och bilägare..

Som sagt, jag tycker nog det finns mycket att göra. Tänk om infrastrukturen kunde få komma före bilens behov nästa gång, börja i rätt ände liksom.

/Martin
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 24
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]