Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: tor 06 feb 2020, 14:50
VolvoB20 skrev:Kommer det att finnas ladduttag på varje plats ?
Sannolikt inte eftersom laddningen sker hemma i majoriteten av fallen. Det finns ju inte bensinpump på jobbparkeringen heller.
Nej, det har du rätt i. och med längre räckvidd så borde ju laddning på jobbet inte behöva i framtiden .

Och om man laddar hemma istället så försvinner ju hela problemet med frågan om det kommer finnas gratis el på jobbet och man ska skatta för detta. Det borde ju räcka med någon enstaka plats med betal-laddning för den som långpendlar.
Läste i tidningen för ett tag sen att dom börjat experimenterat med att montera laddare i lyktstolptar. Tydligen ett löjligt lätt ingrepp(ca 1h arbetstid).
Det borde vara något dom skulle satsa stenhårt på tycker jag. *speciellt* ute i landsbyggden och på pendlingsvägarna landsbygden använder för att komma till civilationen.

... Men dom hittar säkert på någon (o)logisk anledning till att inte utföra det...
Lucif3r skrev: tor 06 feb 2020, 18:55 Läste i tidningen för ett tag sen att dom börjat experimenterat med att montera laddare i lyktstolptar. Tydligen ett löjligt lätt ingrepp(ca 1h arbetstid).
Det borde vara något dom skulle satsa stenhårt på tycker jag. *speciellt* ute i landsbyggden och på pendlingsvägarna landsbygden använder för att komma till civilationen.

... Men dom hittar säkert på någon (o)logisk anledning till att inte utföra det...
Du måste ju tex dra ny el till stolparna så de kan klara 10.000 watt belastning i stället för en lampa på 100 watt. På gatan här står 30 bilar på 4 lyktstolpar. Även o. Bara 8 av dessa 30 är elbilar så blir det ändå två bilar per stolpe som vill ladda.

Så måste du ha strömmen på dygnet runt och inte bara när det är mörkt så du måste installera automatik i varje stolpe.

Så måste du installera elmätare och betalningdlösning som fungerar i varje stolpe.

Sen vet jag inte om det är ok att dra laddkabeln över trottoaren på marken?

Sen vill man ju gärna att det kommer en standard så laddkabeln är fastlåst i båda ändarna under laddning så ingen kopplar ut den eller stjäl den.

Om det är löjligt enkelt kan man ju fundera på
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Undra om denna el-Skoda kommer hamna i ett mer konsumentvänligt prisspann än modeller från andra tillverkare...
XC40 Recharge är ju inte direkt prisvärd i dagsläget.

"...och paketerad med två elmotorer på totalt 306 hästkrafter som sörplar energi ur ett batteripack på totalt 82 kWh. 50 mils körning ska konfigurationen kunna hantera per laddning, enligt WLTP-körcykeln..."

https://www.skoda.se/modeller/forboka/v ... drivna-suv
https://teknikensvarld.se/skodas-elektr ... handsboka/
fjohan82 skrev:Undra om denna el-Skoda kommer hamna i ett mer konsumentvänligt prisspann än modeller från andra tillverkare...
Den är byggd på ID3 så den lär nog kosta lika mycket minst. Dvs 450k minst.
Ang förmånsbeskattning så ska man redan idag förmånsbeskattas om arbetsgivaren står för drivmedel. För el gäller då marknadspris (på kWh) *1.2. Det blir alltså den summan det ska betalas arbetsgivaravgifter på samt inkomstskatt. För den som kör blir milkostnaden för den skatten dock inte mer än nån enstaka krona.
fjohan82 skrev:Undra om denna el-Skoda kommer hamna i ett mer konsumentvänligt prisspann än modeller från andra tillverkare...
XC40 Recharge är ju inte direkt prisvärd i dagsläget.

"...och paketerad med två elmotorer på totalt 306 hästkrafter som sörplar energi ur ett batteripack på totalt 82 kWh. 50 mils körning ska konfigurationen kunna hantera per laddning, enligt WLTP-körcykeln..."

https://www.skoda.se/modeller/forboka/v ... drivna-suv
https://teknikensvarld.se/skodas-elektr ... handsboka/
Pegueots E-208 hamnar på ca 360k som jag förstått... Ca 300k efter bonusen.
Inte för att jag vill köra en sån, men det börjar komma ner lite smått i pris.

joel80 skrev:Pegueots E-208 hamnar på ca 360k som jag förstått... Ca 300k efter bonusen.
Inte för att jag vill köra en sån, men det börjar komma ner lite smått i pris.
Fast man vill bra gärna se den svenska officiella prislistan först. VW ID3 skulle ju kosta 30kEUR, den hamnar på 450tkr i Sverige sannolikt. Den svenska prislistan är ännu inte spikad men det är där skvallret ligger.
Var ju en säljare i södra Sverige som la upp en annons...

Teknikensvärld har lagt ut svenska priserna verkar det som i allafall.
https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kos ... i-sverige/
20200206_224237.jpg
20200206_224237.jpg (108.59 KiB) Visad 450 gånger
VolvoB20 skrev: Du måste ju tex dra ny el till stolparna så de kan klara 10.000 watt belastning i stället för en lampa på 100 watt. På gatan här står 30 bilar på 4 lyktstolpar. Även o. Bara 8 av dessa 30 är elbilar så blir det ändå två bilar per stolpe som vill ladda.
Nej, det var just det som var finessen med det hela - ingen ny strömkabel behöver grävas. Det är inga kraftfulla laddare vi talar om, utan "normala" laddare alá vägguttag. Grejen är just att dom är enkla att bygga på något som redan finns.
Givetvis ska dedikerade laddstolpar även finnas, det här är ingen ersättning för dom, utan som kompliment.

Det som (fortfarande) sätter käppar i hjulen för att utföra uppgraderingen i hela sverige är ellagen. Den säger att ledningarna endast får användas för just belysning. Gamla kvicksilverlampor behöver bytas till lite modernare saker också, som då markant förminskar belastningen på kablaget(upp till 70% mindre) och möjliggör denna uppgradering på befintligt kablage. Jag vet dock inte hur många kvicksilverlampor som finns kvar i landet... Kanske är fler än jag vill tro ändå...
  • 1
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 445

Köpte en ny XC60 under pandemin och gjorde sa[…]

Tack!

Oj ja det var länge sedan....

Volvo V70N EPA Felkod ECM-640A

År 2023 så började motorlampan ly[…]