Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det värsta är väl om spelet "försvinner", pga att ventilen slits in lite mot sätet. Till slut släpper inte trycket från kamnocken och ventilen stänger inte. Sedan kan det gå illa (läckage av heta gaser, brända tätningsytor, ingen kompression och allmänt elände).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja brända ventiler är ju ingen höjdare men det har jag bara sett pga att man justerat ventilerna för hårt, dvs varit på och justerat för mycket.

Om man inte justerar går det ju åt andra hållet för kam o lyftare slits fortare och det blir glapp istället. Har åkt med en Mazda där ventilerna glappat i 35.000 mil. Hände inget alls pga detta mer än att komforten blev lidande.
av rid54
Jo, jag har ingen detaljerad kunskap om denna motortyp, men enligt andra inlägg blir det ju då en fråga om vilket som ändras mest pga slitage: ventil/ventilsäte eller tryckmekanismen. Om det är känt (hos Volvo) att ventilerna "sjunker in" i sätet fortare än kamnocken/ventiltryckaren slits, så kan ju resultatet bli en eller flera brända ventiler. Tillverkaren kan ju sitta på kunskap som de inte direkt går ut med, utan väljer att dölja bakom ett serviceschema.
av perhall
På många 2,5FT långmilare (mer än ca 20 000 mil) tom MY09 fr a har topprenovering varit nödvändig... jag har en del kontakter med Taxi Stockholm och deras ekonomiavd. V70 håller bra och håller sig fräsch med många mil, dock har det varit många topprenoveringar på 2,5FT. Även Saabs etanolbilar (knappt några kvar nu) och VAG-produkter som går på gas har skapat problem, förutom DSG-lådorna, liksom Merca B-klass biogas (som dessutom håller sämre kvalitet än en V70 eller E-klass). V70/S80 D5 och Merca dieslear håller bra men såna får de inte köpa längre../PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:På många 2,5FT långmilare (mer än ca 20 000 mil) tom MY09 fr a har topprenovering varit nödvändig...
Ok, med är det för att ventilerna har ätit sig in i topplocket pga för mjuka säten då ?
av perhall
Jag tror det, är inte tillräckligt tekniskt kunnig men sambandet mellan ventiljustering och att problemen upphör/minskar dramatiskt verkar supertydligt. Om man pratar med dem som har erfarenhet, dvs. Taxi Stocholm t ex. Och det var väl ungefär när problemen började uppdagas som de införde krav på ventiljust vid 9000 mil/PH
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:På många 2,5FT långmilare (mer än ca 20 000 mil) tom MY09 fr a har topprenovering varit nödvändig...
Ok, med är det för att ventilerna har ätit sig in i topplocket pga för mjuka säten då ?
Njae skulle jag vilja säga, men jag spekulerar lite här. Jag tror att traditionella bensinmotorer lämnar en del skit i ventilsätena vilket dämpar ventilen en aning medans etanolen har en rengörande effekt så att det inte blir någon "dämpmassa" kvar för ventilen att stänga mot. Detta i sin tur leder till att det blir ett spel med tiden som behöver justeras då både ventil och säte tar skada av den odämpade stängningen. Kanske kan man motverka detta genom att tippa i blyersättning i tanken, men då dör väl katten inom sinom tid? :-)

Varför toppen ryker om man inte justerar kanske någon annan kan spekulera om men jag misstänker att tändexplosioner med icke helt täta ventiler kan förstöra sätena och ventilerna till den grad att det helt enklet inte går att justera rätt till slut.

Mina fem cent, som kanske är helt fel?

/Martin
av rackis
Jag har iaf fått svar från bilfirman och de ska lämna in bilen åt mig och stå för ventiljusteringen (samt få stämpel i boken).

Mycket glädjande och all kudos åt säljaren!

Den ska hämtas i helgen och sedan är jag återigen Volvoägare ända sedan en gammal 340 för mååånga år sedan.
av rid54
Jag läste en mycket intressant artikel om blyersättningar för äldre motorer. Det visade sig att beroende på materialet i ventil och säte, kan en sorts "mikrosvetsning" äga rum mellan ytorna under vissa driftsförhållanden. Det blir då tillslut materialvandring och ojämnheter och brända ventiler. Vissa tillsatser (bl.a "bly") motverkar detta och om man tänker använda motorn i just det belastningsfallet borde man fundera på någon blyersättning. Detta kanske är helt ointressant för moderna motorer, men det visar på ett intressant fenomen med ventilerna som man kanske inte självklart tänker på. Belastningsfallet där det fanns mest risker var, om jag minns rätt, 50 - 70% belastning och runt 4000 rpm. Tyvärr har jag inte länken kvar.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Bromsbelägg

Skulle också köpa ate, erkänt bra.

Motorbyte Volvo 240

Underdelen på en kontorsstol fungerar bra so[…]

Vad intervallen är vet jag inte men som Erik […]