Huv73 skrev:http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD ... -Gen5.aspx
Animation > http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD ... mation.wmv
Funktion i V5
Det är ju rätt stor skillnad mot Gen 4, Där hade man ju pumpat upp tryck i förväg i en tryckaccumulator, när man behövde driv bak så öppnade en magnetventil, och "pang" så hade man kopplat in bak. Ungefär som man trycker på avtryckaren i ett luftgevär, det händer direkt.
På Gen 5 drar man på ström som ska varva upp elmotorn, som ska varva upp pumpen så den ökar flödet och som ska varva upp centrifugalvikterna så de ansätter överströmsventilerna, Det är ju en hel del massa som ska snurras igång och varvas upp innan man kan få upp trycket tillräckling till lamellerna. Det kanske tar en stund så bilen hinner spinna ett tag innan något händer.
Samma när man vill släppa igen, då måste ju pumpen varva ned.
Kan inte säga annat än att jag verkligen längtar tillbaka till min MY-10 som alltid greppade direkt.
Men Gen5 konstruktionen blir väl betydligt billigare att tillverka då den innehåller mycket färre delar.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.