Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Arese skrev:
StringerBell skrev: Köp med hjärtat.
Jag har genom egna erfarenheter, där jag försökt tänka "ekonomiskt" istället för att köra på vad jag egentligen vill ha, kommit fram till att detta är det bästa råd man kan få!
Håller med! man förlorar ändå så mycket på nybilsköp så köp det som du vill ha och tänk inte på den som skall ha den efter dig
av sorsj
Bara en liten korrigering: Dieselbilar har inte 3 gånger så hög fordonsskatt som andra bilar. För V70 gäller t.ex.
T4: 1240 kr
T5: 1740 kr
2.5 FT: 2040 kr
D5: 2392 kr
Siffrorna är för manuell växellåda, MY 2011 utom 2.5 FT, där det gäller MY 2010 (hittade inte uppgifterna för 'nya' 2.5 FT). Dessutom kommer väl även 'nya' 2.5 FT att ha den 5-åriga miljöbilsskattebefrielsen.
av Lövet
StringerBell skrev:Köp med hjärtat.
Då blir det vare sig Volvo, kombi eller diesel. :wink:

Tyvärr dock så har verkligheten en förmåga att hälsa på och jag har i och med husköp och barn fått ganska många luckor att hälla pengar i och ett bilbehov som inte riktigt täcks av en Z4. Därav att jag måste göra ett "smart" bilköp. V70 är i det avseendet en väldigt bra match. Jag kan också sträcka mig att åka en "tråkig" bil om den har fin komfort och bra utrustning - och fler cylindrar än 4!

Det känns som det finns en brytpunkt som gör att vid en viss ålder så är det sämre ekonomiskt att köpa en begagnad bil än en ny som har garantier, vagnskada osv. Försöker hitta vart den går nånstans.
av perhall
andreas_lofgren skrev:

Tyvärr dock så har verkligheten en förmåga att hälsa på och jag har i och med husköp och barn fått ganska många luckor att hälla pengar i och ett bilbehov som inte riktigt täcks av en Z4. Därav att jag måste göra ett "smart" bilköp. V70 är i det avseendet en väldigt bra match. Jag kan också sträcka mig att åka en "tråkig" bil om den har fin komfort och bra utrustning - och fler cylindrar än 4!

Det känns som det finns en brytpunkt som gör att vid en viss ålder så är det sämre ekonomiskt att köpa en begagnad bil än en ny som har garantier, vagnskada osv. Försöker hitta vart den går nånstans.
Typ 36 år kanske?

Beror lite på var man bor också. I en stor stad är det dyrare att försäkra = vagnskadan mer värd, och dyrare att serva och laga bilen. Samt krångligare att hitta snubbar som fixar smågrejer och att åka till en verkstad.

Sen är ju 3-åringar ofta orimligt dyra, kan jag tycka...
PH
av Lövet
Vagnskadegarantin är värd minst 15000 för mig.

Att slippa åka till verkstäder kan man nog inte hoppas på även med en ny bil - men man slipper ju nöjet att betala för det i alla fall 8)
av Lövet
Det skulle vara något :wink:
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:

Kan du inte kompromissa, fixa dragkrok och släpkärra till Z4:an :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
andreas_lofgren skrev:

Kan du inte kompromissa, fixa dragkrok och släpkärra till Z4:an :mrgreen:
Behåll Z4:an och köp till en 745:a när du ska frakta grejjer.....
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Tysta sommardäck V90

245/45-19 är inte med på volvos lista. […]

Polestar 4