Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Nenne428
Det här var min dröm en gång i tiden, 25 tillverkade. (Fel av mig. 14 chassin tillverkade varav 3 aldrig slutmonterades, vilket skulle ge 11 kompletta bilar men en verkar ha förstörts i en brand så det kanske ska vara 10. Eftersom man tävlade med de flesta så kraschades naturligtvis några på tävlingsbanan men det verkar som om åtminstone 8 har överlevt.)

Bild

Motorn är en small block Chevrolet
Senast redigerad av 1 Nenne428, redigerad totalt 0 gånger.
av Nenne428
Den är döpt efter ett afrikanskt kattdjur.

327:an var Chevrolets största small block motor på den tiden, men genom att borra motorn använda en annan vevaxel (från en Studebaker!) fick man ut 377 cuin.
Användarvisningsbild
av Funk
Cheetah

Onödig info: Om man tar vevaxeln från en cheva 400 smallblock (truckmotor från början) och stoppar den i ett 327-350 block får man 377cui..

/Thomas
av Nenne428
Funk skrev:Cheetah
"The Cobra was no soft touch, but the Cheetah was rude."
Pete Lyons, Autoweek

Funk skrev: Onödig info: Om man tar vevaxeln från en cheva 400 smallblock (truckmotor från början) och stoppar den i ett 327-350 block får man 377cui..
Riktigt, men den möjligheten hade man inte 1964. Dessutom skulle inte en 400 vev passa direkt i en 327:a av tidig årgång som väl hade klenare ramlagerdiameter.
Användarvisningsbild
av Funk
borgward isabella coupe !!!!
Jajamän....
Riktigt, men den möjligheten hade man inte 1964. Dessutom skulle inte en 400 vev passa direkt i en 327:a av tidig årgång som väl hade klenare ramlagerdiameter.
Du har helt rätt.. Först i början på 70-talet blev det i möjligt då 400:an inte kom så tidigt och som du mycket riktigt påpekar att även om man slipar ner 400 veven så gör med det till den större, senare storleken...
Jag blir tvungen att kolla i min gamla bibel -How to Hot Rod smallblock Chevys för att friska upp minnet... jag längtar helt plötsligt efter att skruva V8 igen.. :shock:

/Thomas
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 275
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]