Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jao visst, om tempgivaren rapporterar lägre temp än vad det egentligen är så startar ju inte fläkten där den ska(110c tror jag). Men just den kombinationen får nog anses vara rätt ovanlig utan ytterligare indikationer(t ex att tempmätaren inte går upp till kl3 som den ska osv).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kom även på nu förut kolla så att inte någon säkring har gått till fläkten. Du kan ju även volt mäta matningen till fläktreläet det ska vara 12volt B+ oavsett om bilen är igång eller ej.
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
Funderar på att trycka i lite mer kraft i bilen. Har pratat med Autotech och några som kan lite men får lite olika vibbar.

Går det att flytta över styrbox med chip, turbo och 3" DP inkl. racekat från en tysk T5 2.3L (225 hk) till min vad jag vet originala T-5R 2.0L (225 hk)? Autotech sa att det skulle gå bra om man även för över spridare så att det blir likadant, men känns ju ändå lite fundersamt eftersom min motor är mindre och även har boostfunktionen T-5R har men dom ligger ändå på samma hästkrafter originalt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
mm, det är ju motorvolymen som skiljer... Orginal programvara kan adaptera sig tillräckligt för att en 2.3 box ska funka i en 2.0a, eller vice versa, dock inte optimalt.
Så, man kan säga att du tjänar inget på att använda en 2.3 box istället för en 2.0, risken är snarare den att den blir seg på lägre varv, då 2.3-boxen förlitar sig på dom extra 0.3l att ge extra kraft i lägre register, medans 2.0 förlitar sig mer på turbon. Stoppar du dessutom i en större turbo så blir den ännu mer stendöd på lägre varv...

Det är nog mycket smartare att chippa din 2.0(eller 2.3 för den delen, boxarna i sig är identiska)-box med mjukvara anpassad för just 2.0l

Jämförelsevis så har en vanlig 850 2.0 T5 210hk/280nm om jag minns rätt, och 2.3T5 225/300nm, så 225hk för en 2.0R med overboost låter rätt troligt.
x70 2.0 T5 har f.ö. 225hk/310nm, oavsett R eller ej lustigt nog...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag har för mig att spridarna inte skiljer :???: förövrigt så är väl 2.0 och 2.3 identiska förutom vevaxeln kanske stakar också kommer inte ihåg exakt men detta var något jag hörde för längesedan vet inte om det stämmer ens :???:

Förstår att du vill ge bilen mer kraft det blir lätt så när man har kört ett tag och man har vant sig vid original effekten :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
DayDreamer skrev:Jag har för mig att spridarna inte skiljer :???: förövrigt så är väl 2.0 och 2.3 identiska förutom vevaxeln kanske stakar också kommer inte ihåg exakt men detta var något jag hörde för längesedan vet inte om det stämmer ens :???:
Vevaxel och kolvar skiljer mellan 2,0 och 2,3, men det är samma stakar. Turbon skiljer (13G / 15T) men spridarna är lika.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Marlboroman skrev:
DayDreamer skrev:Jag har för mig att spridarna inte skiljer :???: förövrigt så är väl 2.0 och 2.3 identiska förutom vevaxeln kanske stakar också kommer inte ihåg exakt men detta var något jag hörde för längesedan vet inte om det stämmer ens :???:
Vevaxel och kolvar skiljer mellan 2,0 och 2,3, men det är samma stakar. Turbon skiljer (13G / 15T) men spridarna är lika.

A ok hade iaf rätt om vevaxeln och spridarna :mrgreen: att jag inte tänkte på turbon, ändå så kom jag på att jag hört det nu när jag läser det :oops:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Turbojeppe skrev:Hörni! Många frågor man bara ställer en gång i livet här, så ni får stå ut med det! Men går det att t.ex prova och blir jag inte nöjd så är det så enkelt som att bara byta tillbaka?
Ja, visst, det är bara att skifta boxen och prova. Tänk dock på att det kan ta X antal mil innan boxen adapterat sig ordentligt, och eftersom grundadaptionen är för en annan motorvolym så kan den gå extra risigt tills dess att den adapterat sig. Normalt sett bör det inte ta mer än typ 2-3mil blandad körning.
Marlboroman skrev:Turbon skiljer (13G / 15T) men spridarna är lika.
Uhm, har 850 2.0 T5 bara en 13g? För en vanlig 2.3 T5a har ju 15T. 2.5T vet jag har har 13-turbo dock...
x70 2.0T5 är iaf identiskt med 2.3an förutom vev och kolvar, samt annan utväxling på lådan(och annan mjukvara då, givetvis).
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 33

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]