Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Om man inte vill förändra sig kan man alltid som ursäkt hitta saker som är värre.

Min huvudpoäng var att det finns andra saker än ekonomiska som gör att man är intresserad av att minska förbrukningen, miljön är en sådan sak.
av perhall
Att tycka att det inte spelar nån roll hur man gör i Sverige tycker jag är helt fel inställning. Om alla tänker så blir det ju inte så bra. Lika illa eller ännu värre är ju inställningen att nu är det utvecklingsländernas tur att skita ner. Däremot tycker jag inte att man ska ha dåligt samvete om man kör en törstig(are) bil. Man betalar ju rikligt med skatt för det, vilket ju också är helt rätt...

Nya EURO-normer och lägre förbrukning samt bilar som i högre grad går att återvinna, dessutom nya drivmedel, allt detta gör att utvecklingen går åt rätt håll. Denna utveckling är ju i grunden jättebra.

Några av er kanske minns diskussionerna när katalysatorn kom 1986...

PH
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det enda man gör när man köper en "miljöbil" i sverige är att stilla sitt eget samvete. Skandinavien-tyskland-belgien-holland-schweiz-österrike är så långt framme jämfört med alla andra att det inte borde läggas en krona annat på än att förändra resten först.
av perhall
Svensk (och tysk m fl) industri är ju världsledande när det gällermiljövänlig teknik så uttrycket "inte lägga en enda krona" är problematiskt... tack vare stora investeringar köper kineser och andra miljövänlig svensk och tysk teknik... men men... det är ju inget SO-forum:)
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom några nämnde Volvo 760, och dess automatlådor, här ovan vill jag bara förtydliga att 700-serien alltså såldes med två olika automatlådor. En från Borg-Warner och en från ZF. Vad som avgjorde vad en viss bil skulle få vet jag inte. Kanske som i brittisk bilindustri när det var som värst, dvs man satte i prylar från de som inte strejkade... :D

Nä, jag vet inte. Men det var lätt att se vilken låda som satt i bilen. Båda var fyrstegade, men ZF hade lägena PRND321 medan Borg-Warner hade PRND21. Urkoppling av fyrans läge på Borg-Warner skedde istället med en knapp på sidan av växelväljaren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
valln skrev:Om man inte vill förändra sig kan man alltid som ursäkt hitta saker som är värre.
Men något måste det väl ligga det .

Tex att vi har byggt +70.000 atombomber sedan 1945 globalt, varav 15.000 är klara att användas direkt och 50.000 behöver moderniseras, och att vi lägger 1.500.000.000.000 kr per timmer för att rusta upp ytterligare, men ingen bryr sig ett skvatt, det enda man fokuserar på är att nästa bil man köper ska dra 0.05 liter mindre per mil.
av HakanF
För att inte prata om båttrafiken bränner mer än 50 ton fulolja per dag och skepp utan någon rening fast både platsen och konstant varvtal gör det enkelt med både pf och nox fälla.
Samt att det är helt ok att tömma sopor över bord bara du är vissa km utanför kusten.

Min 760 hade 321 och var en dröm att köra mot dagens bil när det gäller vxllådan,
Användarvisningsbild
av EjS
HakanF skrev:För att inte prata om båttrafiken bränner mer än 50 ton fulolja per dag och skepp utan någon rening fast både platsen och konstant varvtal gör det enkelt med både pf och nox fälla.
Samt att det är helt ok att tömma sopor över bord bara du är vissa km utanför kusten.

Min 760 hade 321 och var en dröm att köra mot dagens bil när det gäller vxllådan,
Om man börjar den diskussionen tror ni inte att man skulle fråga befolkningen i Afrika: "Vad vill ni ha: lite (lite) snålare dieselbilar i Sverige .... Eller rent vatten i Afrika??!?"
av valln
Bilnörden skrev:valln: Kanske dags att byta till en el bil istället för att åka omkring o spy ut massa avgaser.
Nej, det är inte ekonomiskt försvarsbart.
Högst troligt inte heller lämpligt ur ett totalt miljöperspektiv.
av valln
Jojje62 skrev:Det är väl en jä... skillnad på att stjäla och ha en bil som drar ett par dl än en annan.
Och med en S80 2,5t så finns det väl en hel del att göra om det vore ett seriöst bekymmer för dig.
Vad ska jag göra?
Länka gärna till sidor som stödjer dina råd.

Egentligen är det ganska tragiskt, jag föreslog att miljöskäl är en parameter som är intressant vad gäller minskad förbrukning och blev påhoppad.
Jag skrev aldrig att ni som gillar att trycka igenom bränsle skulle ändra er, men ni hoppar på mig och kommer med ytterst dåliga förslag. :???:
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17
V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]