Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
StefanN skrev:316mm har bromsklossar 30793857 och 336mm har 31200229.
Volvos art nr säger ju som vanligt inget om nåt mer än att man återigen vill göra sitt yttersta att förvilla kunder ang. samma produkt med olika nummer och hoppas att dom får sälja pga detta och inte tredepartstillverrkare med motsvarande eller bättre kvalitet väljs till lägre pris.
Brembo anger att P24 077 passar BÅDE 17" och 18" hjul, dvs bromsok märkta 316 resp 336 och därav mitt intryck att det är idenstiska ok oavsett 316 el 336 skiva så "budgetvariant" är att byta okhållare samt skölden bakom skivan.
Man anger tom att dessa klossar ersätter båda dessa nämnda art nr.

Köper man kolfiberskivor så tar man bort mera ofjädrad vikt än man lägger till genom större bromsar/fälgar/däck så då är det problemet löst om än på ekonomisk väg.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Du har nog rätt i att det är samma belägg även EBC har samma artikel nr, däremot går det inte bara o byta ok hållare titta på bilderna en gång till så förstår du ok hållare e grövre på de stora

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av palmqvist
Undrar om det verkligen e samma klossar man har ju en ganska mycket större yta som klossen skall täcka är ungefär lika ytor som inte klossen slipar skivan
hmm förstår knappt själv vad jag menar

av Schmoyoho
Jag har 336 mm-skivor. Har också hört att det är samma klossar som till de mindre skivorna men vad jag minns när jag bytte till sommardäck så såg det ut som att klossen tagit på hela skivans yta, inte bara en del av den.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Schmoyoho skrev:Jag har 336 mm-skivor. Har också hört att det är samma klossar som till de mindre skivorna men vad jag minns när jag bytte till sommardäck så såg det ut som att klossen tagit på hela skivans yta, inte bara en del av den.
Var ungefär det jag skulle säga :) hela ytan slits precis som på 316mm

av oldtimersmc
StefanN skrev:Ja, tänker man så ska man ju inte ha 19" hjul heller men nånstans gör man ju ett val mellan utseende och prestanda. Sen är ju inte viktskillnaden så dramatisk, köper jag nya till min nuvarande ska jag väga och jämföra för skojs skull.

19"är som att dra på sig ett par balettskor och ett blåställ :D V70 är en laståsna och familjebil.
av oldtimersmc
Har faktiskt haft ett par 20" med 315/30 men det var på en bil som svalde det hela på ett sobert sätt.

Stora fälgar på en liten svennebil förvandlar det hela till cepan bak o fram visa halva röven gunga med huvudet med tom blick och stöna yo yo yo :wink:
Fan kunde inte låta bli att hacka lite :D

Samt att mana till lite eftertanke då man kanske inte skall mixtra för mycket med grundkonceptet för det för ofta med sig oönskade bieffekter som man möjligen inte tänker på när man bländas av den yttre glansen.
Men va fan om alla tänkte så så skulle ingen djävel gå i högklackat.
Användarvisningsbild
av palmqvist
oldtimersmc skrev:
StefanN skrev:Nja, bara att fylla ut lite mer i hjulen. Stannar bra gör det redan här också.

Att öka den fjädrade vikten lär knappast vara någon fördel, om behovet saknas.
Hellre gå åt andra hållet.
Som att gå med lackskor på ett gärde...
Den ofjädrade vikten är den del av en bils vikt som inte bärs upp av fjädrarna (hjulen och de detaljer i hjulupphängningarna som kan röra sig). Bilens fjädrade vikt är alltså resten av vagnen som bärs upp av fjädrarna. Det finns dock mellanting, exempelvis fjädrarna själva, som både tillhör den fjädrade och ofjädrade vikten. Både vägegenskaperna och komforten ökar när den ofjädrade vikten är så lätt som möjligt.

man ökar den ofjädrade vikten genom o byta till större ok o skivor vilket inte är positivt, så det är bara en estetisk vinning, bromseffekten blir inte bättre möjligen något bättre kylning

av oldtimersmc
palmqvist skrev:
oldtimersmc skrev:
StefanN skrev:Nja, bara att fylla ut lite mer i hjulen. Stannar bra gör det redan här också.

Att öka den fjädrade vikten lär knappast vara någon fördel, om behovet saknas.
Hellre gå åt andra hållet.
Som att gå med lackskor på ett gärde...
Den ofjädrade vikten är den del av en bils vikt som inte bärs upp av fjädrarna (hjulen och de detaljer i hjulupphängningarna som kan röra sig). Bilens fjädrade vikt är alltså resten av vagnen som bärs upp av fjädrarna. Det finns dock mellanting, exempelvis fjädrarna själva, som både tillhör den fjädrade och ofjädrade vikten. Både vägegenskaperna och komforten ökar när den ofjädrade vikten är så lätt som möjligt.

man ökar den ofjädrade vikten genom o byta till större ok o skivor vilket inte är positivt, så det är bara en estetisk vinning, bromseffekten blir inte bättre möjligen något bättre kylning

Grattis palmqist :-)-)
Det dröjde irriterande lång tid innan klarläggandet kom, gav tusan i att självrätta då jag förväntade mig att få ett hugg.
Avslutningsvis så håll BÅDE den ofjädrade och den fjädrade vikten så låg som möjligt :D :)
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]