StringerBell skrev:och det är ett tänkesätt som Robert Collin inte skulle få in i sin hjärna. För honom handlar det om bästa fäste, punkt slut. När han ger sig ut på isbanan med ett vinterdäck är sommarfäste hans referens. Inte hastighetsanspassning. Snarare är det ju så att få så korta varvtider som möjligt. Köra på gränsen. Men det som orsakar olyckor i trafiken är inte hur ett däck presterar i ett riggat test, utan vilket körbeteende trafikanten har. KÄNNER du ett sommarfäste, eller tror du har det, kommer du köra därefter, och då ryker alla marginaler dubbdäcket har.
Om tanken med ett däckstest är att utse det vinterdäck som har bäst fäste så är väl förfarandet helt korrekt.
Det är omöjligt för någon motortidningsskribent att testa hur intelligenta de presumtiva förarna för ett specifikt däck är...
Både folksams statistik samt Collins tester (även om just de är starkt färgade) visar på att många halkolyckor hade kunnat förhindras om man använt dubbdäck istället. Jag kan inte för mitt liv tro att jag eller för den delen ni som förespråkar dubbfritt är mer säkerhetsmedvetna eller defensivare i sin körstil än alla de som finns med i statistiken. Visst finns det säkert något eller några rötägg där som inte borde ha körkort men de flesta är nog som folk är mest.
Jag kör riktigt defensivt, tar inga onödiga risker då jag vet att den förrädiska halkan kan lura vart som helst. Jag vet också att dubbdäcken har bättre fäste på svartis vilket gör dem till ett givet val för mig.
Hur skulle ni på ett säkert sätt hantera en situation där en mötande bil kommer över i ert körfält, ni känner på bromsen. Hör hur ABS systemet börjar arbeta och ni inser att väglaget är svartis. Säkerhetstänkade som ni är kör ni kanske bara i 50km/h på den här i vanliga fall fina 90 skyltade sträckan. Allt för att ha marginaler att stanna om ett djur kommer upp på vägen, eller att en bil fått stopp i ert körfält.
Men vad spelar dessa extra marginaler för roll när en mötande bil kommer rusande mot er i 120km/h i ert körfält?
Ovan gäller för all typer av däck. Att raljera över att man själv minsann kör med insidan av pannbenet till skillnad mot alla andra hjälper inte i en sådan situation.