Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hustler
Har nu läst att antispinn ballar ur när fyrhjulsdriften inte fungerar.

Så nu MÅSTE jag ha svar på min fråga varför jag inte kan inaktivera DSTC med knappen!?
Användarvisningsbild
av Perc
Håller med wissel. Man ska inte behöva slå av antispinn för att komma iväg då det är halt... tvärtom. Det är ju det antispinn är till för, dvs att begränsa gaspådraget och med ABS-bromsarna skyffla över kraften till andra hjulet så man kommer iväg. Enda man kan behöva knappen till är för att spinna sig loss ur riktigt djup snö, eller när man ska leka förstås. ;)

Jag hade en framhjulsdriven 2.5T -04 med STC (dvs bara antispinn) i ett år och jag behövde aldrig slå av någon antispinn. Bara att kliva på gasen och låta elektroniken ta hand om att hitta fäste. Funkade skitbra oavsett om det var is eller djupsnö. Som alla andra bilar jag kört.
Användarvisningsbild
av wissel
Hustler skrev:Inga uppdateringar, nån som vet??

inga felkoder.
Vad läser du av med för läsare ?
Användarvisningsbild
av CarMan
Hustler skrev: Så nu MÅSTE jag ha svar på min fråga varför jag inte kan inaktivera DSTC med knappen!?

Jaså! Du MÅSTE ha ett svar?

SVAR: Något är trasigt ...

Vad som är trasigt vet vi först fetter vi felsökte på just din bil!

Vi kan ju dra några gissningar, men det är ju inget som säger att det vi hissar på är det fel som just är på din bil!
Användarvisningsbild
av johnnype
Det brukar vara vertikalmodulen som är trasig.

Fick dock stänga av STC (inget D) för att ta mig upp på parkeringen nyss (backar upp, svag lutning i snö-slask-is-vatten), orkade inte få nån fart med det påslaget så det var ju ett exempel på hur det kan vara bra att slå av det elektroniska ibland. Inget 4wd på bilen.
av Hustler
Fungerande AWD så måste jag inte slå av DSTC.

Men nu när det inte driver bak så driver det väldigt dåligt fram också. därför jag vill slå av det.

Vet ej vilken läsare som används. Men det är ingen billig grej från kina.
Användarvisningsbild
av wissel
Vida med tillhörande Dice är i stort den enda som duger till att läsa av hela din bil med alla styrenheter.
av Hustler
någon som vet var man kan köpa hylsan mellan växellåda och vinkelväxel?
av Xuri
volvo har nya grejer, men de brukar sällan räcka med å byta bara hylsan, man brukar få byta både hylsan + vinkelväxel. räkna typ 12-13K i bara material...

Prova dra säkringen till haldexkopplingen bak (den sitter i REM) då blir dstc inaktiverat å du kommer ha "full" effekt tillgänglig. även om de spekar så bromsar den inte effekten å jävlas så du kommer nog iväg enklare.
Jag körde med säkringen ur å bortplockad vinkelväxel ett tag innan jag fixade mitt fel.. de spekade ju hejdlöst på alla växlar i valfri fart men effekten fanns tillgänglig i alla fall :)
Användarvisningsbild
av wissel
Xuri skrev:volvo har nya grejer, men de brukar sällan räcka med å byta bara hylsan, man brukar få byta både hylsan + vinkelväxel. räkna typ 12-13K i bara material...

Prova dra säkringen till haldexkopplingen bak (den sitter i REM) då blir dstc inaktiverat å du kommer ha "full" effekt tillgänglig. även om de spekar så bromsar den inte effekten å jävlas så du kommer nog iväg enklare.
Jag körde med säkringen ur å bortplockad vinkelväxel ett tag innan jag fixade mitt fel.. de spekade ju hejdlöst på alla växlar i valfri fart men effekten fanns tillgänglig i alla fall :)
vad är spekar ?

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.