Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det är inte lätt att hålla koll på allt. här kommer några andra exempel

Går en trappa upp, eller ner.... Brinner ett stearinljus ner, eller upp..... :roll:

Jag har en finsk jobbarkompis vars föräldrar kom hit innan han föddes, så han är född i Sverige. Hans 3 pojkar är födda i Sverige. En av dom träffade en finsk tjej och flyttade till Finland. När jag frågade honom om han tyckte grabben flyttade bort eller hem, kunde han inte svara på det.... ??:-/ Det hör till saken att hans far och farbröder har kvar föräldrahemmet i Finland och han är där varje sommar. Så trots att han har bott i Sverige i över 50 år och pratar svenska utan det minsta brytning, går "ränderna aldrig ur" :wink:
En liten parantes bara..... :lol:
haha nej det är mycket man ska hålla reda på nu för tiden, men då borde det vara lite enklare att felsöka när man kan titta på rätt saker istället ;) återkommer med hur det gått under helgen :) tillsdess får folk gärna fortsätta skriva förslag :)
Fick väldigt lite gjort på bilen under helgen, men fick iaf uppkollat så att lambdan och luftmassemätaren är hela och fungerar som dom ska. Till torsdagen blir det att låna billyft så att man kan troligen konstatera att katalysatorn är rensad eller ihopkletad :) får bara bli att bita det sura äpplet och köpa ny då:)
Om det är den enda felkoden du har så är det troligt att det är kissen.

Från min lilla bok:
232: Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns.

Den säger alltså inte om den är för fet eller för mager, bara att den är utanför sitt reglerområde.

I modernare system brukar man prata om long term fuel trim, och det tror jag att den här koden är en tidig variant av.
http://www.freeasestudyguides.com/fuel- ... rning.html

Jag hade för ca 5 år sedan på vår äldre 945:a problem med just den felkoden, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt pga tiden. I alla fall så tändes fellampan efter ca 30 mil, med just den koden. Bilen gick bra, inga övriga fel. Testade lite olika saker men hittade inget. Vi hade samtidigt en 245:a, med likadan motor. Jag började byta saker mellan dem, och när jag skiftade LMM så flyttade felet till den andra bilen. Med en bättre begagnad LMM från skroten så kör jag fortfarande bilen utan problem. Men jag hade å andra sidan inga problem med HC som du har. Jag tror att problemen (tyvärr) inte har med varann att göra.

Bilen såld. Inte för att det var n&arin[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]