Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
VolvoB20 skrev:Om man inte håller in spaken länge utan "duttar" med spaken spolar det bara på rutan.

Man kan väl sätta ljusvredet i mittenläget så halvljuset släcks innan man spolar?
Ja så minns jag oxå att det är.

Men är det is och snö i hela fronten så vill inte jag att de där locken ska åka upp försöka spraya strålkastarna. Då stannar jag på en mack och sköljer av lyktorna. Det brukar finnas en hink som man kan fylla med vatten och slå på.
Användarvisningsbild
av Toson
Instruktionsboken säger nåt i stil med att: "Strålkastarspolaren startar var 5'e gång man aktiverar spolningen".
Ev. kanske den går igång även när man spolar länge. Men strålkastarna ska vara påslagna förståss.
Vill man inte att det ska duscha över hela bilen när man är ute och kör på natten, så blir väl inte säkerheten så hög om man släcker ljusen med ena handen och andra på spolarspaken, samt väldigt mörkt ..............
Då det inte är så vanligt att man verkligen behöver strålkastarrengörare, så är "säkringslösningen" faktiskt den enklaste vägen att fixa det. Snyggt!
//Toson
av mattish
Kom förresten att tänka på att på Passaten jag hade så var reläet till strålkastarspolningen ur funktion enligt felkoderna.

Jag hade xenon (stearinljus på passaten) men jag märkte aldrig att ljusbilden var sämre någon gång.
Användarvisningsbild
av Perc
Orsaken till att det är lagkrav på lyktrengöring är att skit på strålkastarna bryter ljuset fel och bländar mötande, och med xenon blir bländningsrisken större. Eller så resonerar dom iallafall.

Jag har då aldrig märkt att jag skulle bli bländad av mötande bilars xenonljus när det är frusen snö och skit på strålkastarna. Däremot är jag trött på att 75% av min spolarvätska sprutas ut på framkofångaren, studsar över strålkastarglasen och landar på asfalten bakom bilen.
Användarvisningsbild
av gooose
Tänk bara på att när man tar bort säkringen så genererar det en felkod i bilens data system inget farlig eller galet med detta men det kan vara bra att informera verkstaden om man lämnar in bilen för något ev fel så att dom inte börjar felsöka och tror att detta hänger samman med något annat och dom börjar "laga" detta fel för det är inget fel utan ett "rätt" så att säga
//Gooose
Användarvisningsbild
av Toson
Aha!!? "gooose", får man alltså inget "felmeddelande" själv, utan bara när verkstan kollar igenom felkoder vid t.ex. service? Hur som, det funkar hur bra som helst, då jag spolat flera ggr nu i slaskvädret och strålkastarna inte hunnit bli det minsta skitiga. Har säkert sparat flera liter dyrbar spolarvätska.
Kommer det upp i en felkodsläsare som man t.ex. köper på Biltema? Förslag på sådana kodläsare mottages med tacksamhet, då jag ändå funderat på en sån, men inte hittat några bra och seriösa tips om vad man ska ha till en sån här Volvo???
//Toson
av svda
Det finns inte längre något lagkrav på strålkastarrengöring. Jag har Xenon och min säkring åkte ur ganska snart efter det att jag köpt bilen. På alla andra bilat jag haft aktiveras spolning bara om färdljuset på alltså inte vid automatiskt halvljus. Jag tycker detta är en ren felkonstruktion av Volvo. Påpekade felet och önskemål om ny programvara så länge det fanns garanti. Det var inte alltid verkstaden fattade problemet utan istället stolt berättade att säkringen saknades och att detta vart fixat.

Den urkopplade spolningen har aldrig varit något problem vid besiktningen.
Användarvisningsbild
av Toson
svda skrev:Det finns inte längre något lagkrav på strålkastarrengöring. Jag har Xenon och min säkring åkte ur ganska snart efter det att jag köpt bilen. På alla andra bilat jag haft aktiveras spolning bara om färdljuset på alltså inte vid automatiskt halvljus. Jag tycker detta är en ren felkonstruktion av Volvo. Påpekade felet och önskemål om ny programvara så länge det fanns garanti. Det var inte alltid verkstaden fattade problemet utan istället stolt berättade att säkringen saknades och att detta vart fixat.

Verkar vara en intelligentare lösning (att strålkastarspolningen bara funkar vid läget för mörkerkörning, inte vid automatiskt halvljus) som flera tillverkare verkat missat. Kan förstå att "den smarte" meken sätter in en ny säkring, när han märker att spolningen inte funkar.
Men man har ju överlåtit till bilföraren att avgöra om man vill vara laglig eller inte med dimljusen, som kan vara på fast halvljuset är på ..........
Hur är lagen om strålkastarrengöring idag? Vill minnas att det var så att "den ska vara monterad men behöver inte funka......" tidigare, men kan minnas fel???
//Toson
av AndS
Toson skrev:
svda skrev:Det finns inte längre något lagkrav på strålkastarrengöring. Jag har Xenon och min säkring åkte ur ganska snart efter det att jag köpt bilen. På alla andra bilat jag haft aktiveras spolning bara om färdljuset på alltså inte vid automatiskt halvljus. Jag tycker detta är en ren felkonstruktion av Volvo. Påpekade felet och önskemål om ny programvara så länge det fanns garanti. Det var inte alltid verkstaden fattade problemet utan istället stolt berättade att säkringen saknades och att detta vart fixat.

Verkar vara en intelligentare lösning (att strålkastarspolningen bara funkar vid läget för mörkerkörning, inte vid automatiskt halvljus) som flera tillverkare verkat missat. Kan förstå att "den smarte" meken sätter in en ny säkring, när han märker att spolningen inte funkar.
Men man har ju överlåtit till bilföraren att avgöra om man vill vara laglig eller inte med dimljusen, som kan vara på fast halvljuset är på ..........
Hur är lagen om strålkastarrengöring idag? Vill minnas att det var så att "den ska vara monterad men behöver inte funka......" tidigare, men kan minnas fel???
//Toson
Tror inte man kollar spolning på ljusen, har inget minne av att jag sett det. Inte svaret på frågan dock.
Däremot så ser jag tydlig skillnad på skitiga respektive renspolade strålkastare vintertid så i mitt fall får funktion vara kvar (även sommartid), det blir endast 2-3 4L dunkar med koncentrerad spolarvätska totalt under de 1000 mil som rullar från nov-mars i södra Sverige.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag ifrågasätter det "vettiga" med att koppla bort strålkastarspolare. Enda anledningen verkar vara att spara spolarvatten och därmed pengar. Hur mycket pengar sparas?

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]