NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
P210, du kan få 253hk 548Nm i D5:an hos RICA. Kolla alla olika stegen som finns. Steg ett ger typ 205/450. Det skulle va så brutalt med högsta steget :twisted:
av Rasken
Hade steg 2 i min gamla C70 D5 och den blev verkligen som en ny bil.
Körde mycket med dieselvärmare och hade bara 9km till jobbet, ändå hamnade den verkliga snittförbrukningen på 0.72. Grymma siffror med tanke på att den vägde som en rysk pansarvagn och hade 240hk/480Nm

ps, har en softloader till salu om ni vill få tag på en billigt :wink:
av Lövet
D5 185 motorn är gammal vid det här laget men ännu viktigare är att automatlådan är riktigt utdaterad. Vad jag minns av min S40 med samma låda så låste lådan i princip aldrig växlarna. Mjukt och mysigt men förbrukningen blir ju därefter. Min T5 AWDdrog 1.35 liter/milen i snitt utan att köras hårt...
av Bewsfroe
Tack för alla inputs. Det är väl bara att förlika sig med att det blir lite törstigt med gammal teknik och automatlåda osv. Någon som har tips på hur man snålkör med en automat?
av Lövet
I konstant fart ;)
av Rasken
Vet inte hur det funkar, men trimföretagens mappar kanske kör igång lock-upen tidigare då motorerna oftast får mer vrid. Det kan ju vara ett sätt att sänka förbrukningen på. Man slipper ju allt slirande då
Användarvisningsbild
av StringerBell
Lådan låser inte under 60 km/ h i D-läge. Det man saknar är att den borde växla upp till 3:an tidigare, snarare än att dra ut på 2:an så mycket som den gör.
av rid54
Bewsfroe skrev:Tack för alla inputs. Det är väl bara att förlika sig med att det blir lite törstigt med gammal teknik och automatlåda osv. Någon som har tips på hur man snålkör med en automat?
:D Inte annorlunda än med annan växellåda...: Planerad körning. Sedan måste man förstås förvissa sig om att lock-up funktionen är i funktion och att det inte är nåt fel (slirning, fel olja etc). Tror inte en tung bil blir snål hur man än vänder sig.
av Lövet
Det skiljer enormt mycket mellan automatlåda och automatlåda. Nyare automater låser på alla växlar och i princip direkt efter växlingen är gjord. AW55 lådan slirar mest omkring hela tiden och låser lockupen nåntans runt 80 km/h först. Klart det drar mer bränsle då.
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev: AW55 lådan slirar mest omkring hela tiden och låser lockupen nåntans runt 80 km/h först. Klart det drar mer bränsle då.
Det kan skilja mot T5:an men D5 låser alltid på fyran över 60km/h (osäker på fullgas acc, gör det sällan). Mellan 40 och 60 är inte fjärde växeln låst, men använder det där semi-slip läget många (alla?) hyfsat moderna, traditionella lådor har för att öka komforten och minska vibrationerna på låga varv. Då lägger den sig vid 1200-1500 varv vid jämn gas, och just i den situationen tror jag den går effektivt, jämfört med en låst, lägre växel på högre varv. En låst växel ger också ryckigare gång vid så låg fart så jag kan förstå poängen.

Den höga förbrukningen vid stadskörning med mycket start och stopp skulle jag hänskjuta överanvändning av 2:ans växel vid acceleration där man även med måttligt gaspådrag hamnar 2000-2500 varv, fullständigt i onödan.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]