Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnkaN7893
virtq skrev:
Lucif3r skrev:0.7-3.5l/mil
0.7?? :shock:
Om man ligger i baksuget från en lastbil;)

Min är en -98 årsm steg3 chippad med 3 tums från turbon. Och den körde jag 5 pers i med packning på motorväg på 0.86L/mil uppmätt vid pump så den borde dra 0.85 eller något mindre när man är ensam:)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
virtq skrev:0.7?? :shock:

Ja visst, jag kan få ner min 2.0a till 0.0 i vissa förhållanden :wink: (brant nedför, jämn och fin väg, lågt luftmotstånd, exakt läge på gaspedalen så exakt rätt luftmängd kommer in i motorn osv). Likaså kan jag få upp den till 2.2l under vissa förhållanden.

Eftersom frågan är både dum och vag, så uppgav jag lite extrema siffror, dock är 0.7 inte såå extremt.
Jag har lyckats köra en sträcka på 4mil klassisk landsväg med mest 90 och några 50 platser med ett snitt på 0.75. Men då hade jag 30 ägg under gas- och bromspedalen, kan vägen innan och utan och hade tur med trafiken, samt höll på att dö av tristess :mrgreen: .
Det var även under den körningen jag lärde mig att min bil mår bäst av att ligga runt 95km/h för maximal bränsleeffektivitet (effektivetet är inte samma sak som förbrukning).

Det jag vill ha sagt, och som sagts tusentals gånger innan, är att man kan bara inte fråga "hur mycket drar bil X med chip", för det finns tusentals variabler att betrakta. Det skiljer även från bil till bil. T ex skulle jag skaffa en exakt likadan som jag har, så kanske det inte alls är säkert att den beter sig likadant och mår bäst under samma förhållande min nuvarande gör.
Men chippet är nog det som gör minst skillnad iaf - vill man spara bensin så lär dig känna din bil, serva motorn, köp bra däck med låg friktion, se till att fram- och bakvagn är i fräscht skick, se till att inga bromsar ligger på det minsta lilla och planera din körning.

F.ö. Ankan, Min V70 iaf tycker inte om att ligga i baksug, det får motsatt verkan :P Inte mycket, men tillräckligt för att färddatorn ska reagera iaf. Min spekulation är väl att den inte kan suga tillräckligt med luft till motorn hela tiden, då suget från lastbilen varierar beroende på väg (upp-/nedför, svängar, svaj på släpet osv). Visst går det reglera med gaspedalen, men jag tror ingen kan lyckas med att reglera så ofta och så fort som suget varierar. Givetvis under dom mest optimala förhållanden så kan det ge possetiv inverkan, men att lyckas hitta det i trafiken är nog mer sällsynt än att "vara själv" på vägen.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag snittade 0,3l/mil (På färddatorn) med min V70 D3 (MY13) när jag ofrivilligt hamnade bakom en långtradare på motorväg där dom hade vägbygge och enfiligt under 2 mil. Gick i 75-80km/h och det kändes som att man inte behövde gasa för att hänga med. :)
Det är en stor skillnad på att hamna i baksuget.. Normalt drar den ca 0,42-45l/mil om man ligger i 75-80km/h. Ganska exakt 0,5 om man håller 110km/h. Sen ljuger färddatorn med ca 10-15%. Står den på 5,2l/100km när jag tankar brukar jag hamna på 5,9l/100km.

Den största skillnaden i förbrukning vill jag nog ändå tillskriva föraren. Jag har pressat ner förbrukningen per tank till som bäst 5,7l/100km från runt 7.0l/100km när jag körde som jag gjorde tidigare. Med nya bilen blev det lättare att se skillnad på körsätt i och med dom jävla staplarna som visar förbrukningen varje km. :) Jag blev snabbt stapelberoende..
av virtq
Lucif3r skrev: Ja visst, jag kan få ner min 2.0a till 0.0 i vissa förhållanden :wink: (brant nedför, jämn och fin väg, lågt luftmotstånd, exakt läge på gaspedalen så exakt rätt luftmängd kommer in i motorn osv). Likaså kan jag få upp den till 2.2l under vissa förhållanden.

Eftersom frågan är både dum och vag, så uppgav jag lite extrema siffror, dock är 0.7 inte såå extremt.
Jag har lyckats köra en sträcka på 4mil klassisk landsväg med mest 90 och några 50 platser med ett snitt på 0.75. Men då hade jag 30 ägg under gas- och bromspedalen, kan vägen innan och utan och hade tur med trafiken, samt höll på att dö av tristess :mrgreen: .
Det var även under den körningen jag lärde mig att min bil mår bäst av att ligga runt 95km/h för maximal bränsleeffektivitet (effektivetet är inte samma sak som förbrukning).

Det jag vill ha sagt, och som sagts tusentals gånger innan, är att man kan bara inte fråga "hur mycket drar bil X med chip", för det finns tusentals variabler att betrakta. Det skiljer även från bil till bil. T ex skulle jag skaffa en exakt likadan som jag har, så kanske det inte alls är säkert att den beter sig likadant och mår bäst under samma förhållande min nuvarande gör.
Men chippet är nog det som gör minst skillnad iaf - vill man spara bensin så lär dig känna din bil, serva motorn, köp bra däck med låg friktion, se till att fram- och bakvagn är i fräscht skick, se till att inga bromsar ligger på det minsta lilla och planera din körning.
Du pratar alltså om att motorbroms? Då ligger förbrukningen på 0.0. Men det är skillnad på tillfällig förbrukning och genomsnittlig förbrukning. Genomsnittlig förbrukning är det som är mest intressant i sammanhanget, med accelerationer inräknat hamnar man sällan på siffror som 0.7. Men möjligt att det går med 2.0 liters motorn, det låter jag vara osagt. :)

Sen tycker jag inte alls att frågan är särskilt dum, självklart påverkas förbrukningen väldigt mycket av olika faktorer som bil och förare. Men om ett flertal personer här kommer med sina egna siffror och beskriver sin körstil så kan man, förutsatt att siffrorna kommer från friska bilar, räkna ut ett medelvärde som man kan använda som måttstock för att räkna på ekonomin inför köp.
av *pettson*
Egentligen är förbrukningssiffror noggrannare än nån deciliter hit eller dit ointressanta. Tar vi en liten titt på hur vårt avlånga land ser ut så har vi förmodligen inte överhuvudtaget likadana färdvägar. Därmed kan vi inte heller få någon liknande förbrukning. Jag bor i Östergötland, här är det upp och ned ständigt. Det vi tror är plant för att det är rakt lutar i princip alltid uppåt eller nedåt.
Tittar vi sen på hur vi bor över havet så att säga så skiljer det rätt stort också. Vi lägger till det faktum att en del bor vid fuktigare platser än andra så har vi plötsligt fått fruktansvärda variabler för att beräkna om vi ligger bra eller dåligt till i förbrukning. Det är lite synd, man skulle ha en graf som visar hur man åker både höjd och sidledsmässigt så att man kan se grafiskt just hur varierande vägen är när vi ändå tror att vi åker så rakt, slätt och fint.
av PTV
T5:ans bränsledator kan ju få den mest förhärdade att slita sig i håret när jag t ex vid motorvägskörning i uppförsbacke i 170 km/h och trycker plattan i botten får den att visa t ex 2,7 liter milen i den farten vilket jag tvivlar på trots denna fart.
Användarvisningsbild
av joel80
2,7 liter per mil låter mycket troligt om man kör i 170km/h. Vindmotståndet är rätt hårt i de farterna. Testa att sticka ut huvudet ur rutan så märker du. :)
Är det dessutom lite uppförsbacke låter det som att det är en låg förbrukning med de förutsättningarna.
Är det dessutom under acceleration (om du som du säger trycker plattan i botten) bör den dra betydligt mer än 2.7l/mil.

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]