Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:0.7-3.5l/mil0.7?? :shock:
virtq skrev:Om man ligger i baksuget från en lastbil;)Lucif3r skrev:0.7-3.5l/mil0.7?? :shock:
virtq skrev:0.7?? :shock:
Lucif3r skrev: Ja visst, jag kan få ner min 2.0a till 0.0 i vissa förhållandenDu pratar alltså om att motorbroms? Då ligger förbrukningen på 0.0. Men det är skillnad på tillfällig förbrukning och genomsnittlig förbrukning. Genomsnittlig förbrukning är det som är mest intressant i sammanhanget, med accelerationer inräknat hamnar man sällan på siffror som 0.7. Men möjligt att det går med 2.0 liters motorn, det låter jag vara osagt. :)(brant nedför, jämn och fin väg, lågt luftmotstånd, exakt läge på gaspedalen så exakt rätt luftmängd kommer in i motorn osv). Likaså kan jag få upp den till 2.2l under vissa förhållanden.
Eftersom frågan är både dum och vag, så uppgav jag lite extrema siffror, dock är 0.7 inte såå extremt.
Jag har lyckats köra en sträcka på 4mil klassisk landsväg med mest 90 och några 50 platser med ett snitt på 0.75. Men då hade jag 30 ägg under gas- och bromspedalen, kan vägen innan och utan och hade tur med trafiken, samt höll på att dö av tristess :mrgreen: .
Det var även under den körningen jag lärde mig att min bil mår bäst av att ligga runt 95km/h för maximal bränsleeffektivitet (effektivetet är inte samma sak som förbrukning).
Det jag vill ha sagt, och som sagts tusentals gånger innan, är att man kan bara inte fråga "hur mycket drar bil X med chip", för det finns tusentals variabler att betrakta. Det skiljer även från bil till bil. T ex skulle jag skaffa en exakt likadan som jag har, så kanske det inte alls är säkert att den beter sig likadant och mår bäst under samma förhållande min nuvarande gör.
Men chippet är nog det som gör minst skillnad iaf - vill man spara bensin så lär dig känna din bil, serva motorn, köp bra däck med låg friktion, se till att fram- och bakvagn är i fräscht skick, se till att inga bromsar ligger på det minsta lilla och planera din körning.
Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]
Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]
Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]
Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]