Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kef043
Jag har idag gjort en rensningav kylsystemet, jag tog bort slangen där termostaten sitter och tog även bort denna och tog hand om allt som kom ut samt spolade länge med trädgårsslangen tills vattner vart kristallklart och därefter spolade jag expansionkätlet noga. jag tog bort den nedre slangen till kylaren så en massa vatten rann ut satte ihop allt och då jag fyllde på glykol fick jag endast i 4liter det ska få plats 7.2 liter. Körde motorn länge och vatten nivån sjönk i expansions kärlet och fyllde på med mer vatten men det känns som om att det ska gå i en hel del till. Ska jag göra något mer?

Har totalt h'llt i ca 5liter men det behövs mer vatten, vad händer om man har i fär mycket glykol? temp mätaren på bilen ligger iaf lägre än vad den gjorde förut. Vad får man för fördelar i att tempen håller sig lägre.
Användarvisningsbild
av taxi
Du glömde kranen på blocket, därför fick du inte ut allt.
Har du satt tillbaka termostaten åt rätt håll? Passa gärna på att byta den, efter ett par år försämras funktionen så pass att du märker skillnad med en ny, motorn kommer upp i arbetstemperatur snabbare.
Det finns nog ingen fördel med lägre temperatur på kylvattnet, däremot drar den mer bensin, slits fortare och kanske sämre värme i kupén. Om den inte gick för varm innan förstås, men det antar jag att den inte gjorde?

Töm ur lite glykol och häll på mer vatten nu. Du får nog gå lite på känsla och sen använda en glykolprovare på en mack.
av Rådlös
Du frågar vad som händer om man häller i för mycket glykol.
Man kan se det som ett diagram eller en uppritad skala. Om vi börjar med enbart vatten och noll % glykol, så fryser ju det vid 0°. Tillsätter vi glykol så sjunker fryspunkten i en skala som följer glykolhalten. Detta går neråt ända till -35°C. Då är vi uppe i 50% glykol. Lägre än så kan vi inte komma. Häller vi i mera glykol så vänder temperaturskalan uppåt igen och det fortsätter så åt det hållet. Alltså mer än 50% glykol, fryspunkten går mot nollpunkten igen.
Av detta kanske du anar att du borde ha blandat vatten och glykol i t.ex en hink först och sedan hällt i. Men det är inget att oroa sig över nu. Det blir helt säkert inte -35°C i natt. Inte nästa natt heller. Så du har lite tid på dig att späda ut den här glykolen innan det blir kritiskt. Det finns i princip två typer av glykolprovare. En "gammaldags" sort som mäter densiteten, ett glasrör med en boll på. Man suger upp lite vätska och en flytkropp inne i glasröret visar var fryspunkten ligger. På Biltema finns en lite modernare variant i plast, men det är samma princip.
Den andra typen av provare är ett optiskt instrument där man lägger en droppe på instrumentet och tittar som i ett mikroskop ungefär. Då får man reda på glykolhalten. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-37200/
Denna fungerar också på batterisyra. Dom andra, med glasröret och gummibollen får du absolut inte förväxla med en batterisyraprovare. Dom ser lika dana ut. Man skall inte blanda glykol och syra. Har man råkat göra det så gäller tvättning av provaren. (Och förmodligen ett nytt batteri om man droppar glykol i det) Den här optiska kostar 5 - 10 gånger mer än glasröret och i dag har man knappast batterier med öppna battericeller så det finns inget behov av att mäta batterisyra. Därför duger den gamla sortens glasrör till glykolprovare.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... CDMQ9QEwAQ
Så späd ut ditt glykolvatten och håll samtidigt koll på glykolhalten. Det skall alltså vara 50% vatten/glykol.

Ett tillägg i sammanhanget: Det finns ju två sorters glykol. Etylenglykol och Propylenglykol. Etylenglykol är helt klart den dominerande. Propylenglykol är så kallat "miljövänlig". Den är inte lika giftig. Om man blandar dom här två sorterna så fungerar dom visserligen som frysskydd, men man kan inte mäta var fryspunkten ligger.
Det finns mycket mer att säga om detta, men det tar vi en annan gång.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]