Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rytmdoktorn
Volvouser skrev:Nu kan det ju också vara att just dessa blyvikter har satts dit för att "ljuddämpa" - eller i allafall ändra egenfrekvensen där dom satt, så det inte börjar skallra precis vid 1847 rpm... :wink:
Apropå ljuddämpning, i dörren jag monterade ner så satt det en liten stackars torkad asfaltspappbit på plåten, den lilla rackaren tror jag gör varken till eller ifrån när det gäller just ljuddämpning/resonans i dörren.
Nä, på med 5-6 kilo butylgummi så att det blir någon skillnad!
Att det sedan skulle skallra i motorrummet eller något tror jag inte att jag skulle märka när jag höjer lite på stereon :wink:
tomsa skrev:Det var nog så att de fått ett.jättebra erbjudande om att köpa en satans massa ton bly och slog till helt enkelt.
Sen klura de lite och kom på att de kunde göra bilarna tyngre så de skulle kosta mer i skatt och skapade mer jobb och problem.i linan där de skulle monteras.
Exakt så tror jag det var, de ligger i maskopi med bensinbolagen också!
Mobbe skrev: Säkerhetsdetaljer ska man naturligtvis inte ge sig på. Så det är bra att som trådskaparen frågar innan när man är osäker.
Tack, det var bara dit jag ville komma! :D
Användarvisningsbild
av Andreas2012
rytmdoktorn skrev:
wissel skrev:Har ganska svårt att tro att bilfabrikanten skruvar fast
saker i bilen som kostar pengar och som inte behövs !
Kan ha med SIPS att göra.
Det tror jag nog, har tagit bort åtskilliga saker i mina bilar som bara är dövikt! Just dessa saker visste jag dock inte vad det var för något.
Andreas2012 skrev: Har du möjlighet att lägga upp en bild?
Tyvärr, igår när jag skrev inlägget orkade jag inte gå ut till bilen och ta en bild, försökte leta upp en bild på nätet, men eftersom jag inte visste vad det var jag letade efter så hittade jag inget bra.

Du kan nog inte ha letat så där skit länge....

http://images.search.yahoo.com/images/v ... =altavista
Användarvisningsbild
av gooose
På min förrförra bil så satt det exempelvis 3 st stora blyvikter fastskruvat :-O)
Jag vet inte hur kul de har tyckt det var att stoppa dit dom, men jag tror nog att de hade kunnat plocka ut lika mycket utan dessa!
Skall det ändå läggas in massa onödig vikt så lägg i något som gör lite skillnad, exempelvis ordentlig ljuddämpning![/quote]

Rätt kul att du plockar bort vibbrations/resonansdämpare ??:-/

Har själv monterat ett gäng blyvikter (som du kallar det) på bilar när kunder haft anmärkningar på div saker just för att få bort ljud vid div olika situationer/varvtal

Om du nu skulle få något ljud eller liknade så har du ju dessa kvar att montera ;-//

Finns ju folk som får betalt för att ta reda på vart och hur stora dessa saker skall vara för att undvika problem
Jag kan tänka mej att det är rätt stor summa pengar som läggs på detta
Och det gör man alltså helt i onödan då det "bara "drar mer soppa

Kul resonemang ;-//

Vi äro alla saliga i vår egen tro

Höll på att missa det viktiga
Dessa bikakor är till sidokrock skyddet för att sprida ut kraften på så stor yta som möjligt samtidigt som plasten deformeras och absorberar energin från "motparten"

//Goose
av rytmdoktorn
Andreas2012 skrev: Du kan nog inte ha letat så där skit länge....

http://images.search.yahoo.com/images/v ... =altavista
Som jag skrev, visste inte vad det var jag letade efter, och då var det inte lätt att hitta en bild. Vet man att det är SIPS man skall leta på, så kanske det också är enklare att hitta en bild!
gooose skrev: Om du nu skulle få något ljud eller liknade så har du ju dessa kvar att montera ;-//
Ljud har jag i bilen, välljud i massor. Hade du dessutom läst vad jag skrev så hade du också sett att jag inte har bilen kvar!
gooose skrev: Och det gör man alltså helt i onödan då det "bara "drar mer soppa
Har inte skrivit något vad jag kan se om att jag tycker att bilen drar för mycket bränsle. Det jag har stoppat i bilen väger betydligt mer än det jag plockat ur!
gooose skrev: Höll på att missa det viktiga
Dessa bikakor är till sidokrock skyddet för att sprida ut kraften på så stor yta som möjligt samtidigt som plasten deformeras och absorberar energin från "motparten"
//Goose
Tack, men det hade jag fått svar på!

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]

Är försäkringar något som dis[…]

Avgaser ut från vänstra röret endast

Sitter ett spjäll i höger rör som &[…]