Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Med en modern motor är det ren myt att man vinner något på att hoppa över växlar.

Lägsta förbrukningen får du normalt genom att lägga i nästa högre växel vid så lågt varvtal som möjligt. Det är så automatlådor gör vid försiktig körning. Det är så växlingsindikatorer fungerar. Enda tillfället där det kan vara vettigt att hoppa över växlar är när du accelererat kraftigt och har så pass högt varv på motorn att du kan hoppa över en växel. Men det hade varit bättre ur förbrukningssynpunkt att växla tidigare och därmed kört på alla växlarna...

Det finns ingen biltillverkare som rekommenderar att hoppa över växlar för att minska bränsleförbrukningen. För mer kan du se t.ex. http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... axel-32734
av Nicolai
Intressant!

Motormännen rekommenderar fortfarande att hoppa över växlar:

http://www.snalbil.se/guide.html

Men de är motsägelsefulla: "Grundprincipen är att köra på högsta möjliga växel. Hoppa därför över växlar."

Det är ju i så fall bara aktuellt om man gjort misstaget att dra för länge på en växel.
Användarvisningsbild
av joel80
Så min teori om att själva växlingarna dra mycket håller inte? :)
Jag är fortfarande inte helt övertygad.. skulle vilja att nån som kunde det här med motorer och förbrukning räknar på det här. :)
av Waizguy
Tanken med att gasa upp fort och hoppa över växlar är för att så fort som möjligt komma till en jämn fart.
Min teori är om det drar 0,5l att åka i 70km/h jämn fart och det drar 0,6-7 med att fisköra från 0-70km/h tills du nått jämn fart, medans snabb acceleration drar 1L i 5 sek och sen 0,5l jämn fart, måste vara hårfint även på en modern bil?

Som sagt någon med större kunskaper på en förbränningsmotor kanske kan förklara det hela. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Bäst kanske är en kombination.. en slö acceleration där man drar så länge på växlarna att man kan hoppa över ett par. :D
av rid54
Jag tror ju absolut på att hålla motorn i rätt varvtalsområde när det krävs kraft (dvs växla sekventiellt under acceleration) och sedan att hålla högsta rimliga växel under "glidandet" (körning utan kraftbehov, plan väg). Växlingarna som sådana bör ju inte kräva mycket bränsle, då man ju normalt släpper gasen under uppväxlingar. Slö acceleration är inte nödvändigtvis bäst, eftersom motorn arbetar bäst (mest ekonomiskt) under "lagom" belastning; inte under låg belastning och inte under maxbelastning. På stora diesellok håller man ju gärna motorn på ett visst varvtal (optimalt för motorn) och varierar dragkraft/vridmoment efter vad huvudgeneratorn kräver för att mata drivmotorerna. Inte helt överförbart till bensinmotorer, men vissa delar av tänket stämmer ändå.
Användarvisningsbild
av joel80
Det du säger om varvtal känns ju rimligt.. men snabb acceleration borde aldrig vara bättre än slö acceleration över samma varvtal. Att belasta "fel" varvtalsområde högre med snabbare acceleration bör rimligtvis inte vara bättre än en försiktig acceleration över samma varvtalsområde?
av rid54
Motorns interna förluster är proportionerligt större vid låga effektuttag (intern friktion och "pumpförluster" vid insugningen av förbränningsluft), så mycket lågt effektuttag är inte maximalt effektivt ur bränsleekonomisk synvinkel. Maxeffekt är självklart inte heller "bäst", för då kanske motorn inte ens är i closed-loop-styrning. Jag kan inte "bevisa" nåt, men tror att typ "halveffekt" eller nåt ditåt är mer effektivt än mycket lågt effektuttag.
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:Motorns interna förluster är proportionerligt större vid låga effektuttag (intern friktion och "pumpförluster" vid insugningen av förbränningsluft), så mycket lågt effektuttag är inte maximalt effektivt ur bränsleekonomisk synvinkel. Maxeffekt är självklart inte heller "bäst", för då kanske motorn inte ens är i closed-loop-styrning. Jag kan inte "bevisa" nåt, men tror att typ "halveffekt" eller nåt ditåt är mer effektivt än mycket lågt effektuttag.
Inte för att jag vill störa eran fina diskusition, men på min båt ligger optimalt varvtal vad gäller hastighet/bensinförbrukning vid "knäet" på vridmomrntkurvan. Inte kanske direkt överförbart, kanske. Men något att tänka på. Motorn är en 90hp Suzuki utombords modern 4-takt motor med dubbla överliggande kamaxlar, 4-ventilsteknik och sekvensiell elektronisk insprutning, d.v.s som en modern bilmotor. Där ligger "knäet" vid 3800 - 4500rpm och du känner direkt när effekten kommer. Nu spelar planingströsket och sådant in också, men det jag menar är som "föregående talare" skrev, mycket lågt effektuttag är inte maximalt effektivt ur bränsleekonomisk synvinkel

Mvh
Lennart
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]