Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Murof
xerent skrev:Den här dök upp i siktet idag. Automaten rycker lite ibland, låter det som att man kan spola lådan, uppdatera transmissions-programvaran på Volvo och byta B4-locket för att få den att gå som en pärla?

Edit: länk borttagen, den där bilen såldes fort :D

Så du slog till?

Grattis isf, verkar vara en riktigt bra bil med tanke på bara 1 ägare och rimliga miltal för den prislappen (B)
Användarvisningsbild
av Perc
Gotlandsbästa skrev:Kanske lite över budget. Men här på Gotland saltas det ALDRIG :P Så denna bil ser & är garanterat fin i lacken med mera. 18800 är inte så farligt på en Volvo.

http://www.blocket.se/gotland/Volvo_XC7 ... w=1&last=1
Tre spontana tankar:

Varför XC70 i annonsen? Det är väl en V70XC?
Sen är det väl en 2.4T och inte 2.5T eftersom den är 2002 och har 199hk.
Och växellåda är ju en smaksak, men manuell låda tycker jag rimmar illa i en sån här bil.
Har kört en V70XC 2001, men har nu en 2006 med haldex samt instant traction. Provar man båda bilarna på gräsmatta så känner man ingen skillnad - det känns att det skjuter på bakifrån så att säga, men utan hjulspinn fram.
så båda systemen fungerar i så enkla lägen.
Har provat instant traction på snöbeklätt berg och där fungerar det klockrent, inget hjulspinn fram öht, vilket visco-system hade haft.
Du kommer antagligen bli nöjd med vilken du än väljer under normala körsituationer.
Jag hade i stället kollat på förbrukningen för XC70 är stor, tung och törstig. Momentomvandlare, AWD och högre luftmotstånd drar upp förbrukningen, framför allt på bensinmotorerna. XC70 D5 aut 2006 kör man på ca 0,61 om man är lite mjuk med högerfoten. Den första D5-motorn, dvs 2003-2005 med 163 hk, är t o m marginellt snålare än D5 2006-2008 med 185 hk.
Bensinalternativen 2.4T/2.5T kommer antagligen förbruka omkring litern på landsväg.
så räkna med en skilland på omkring 3,5-4 dl/mil på landsväg och omkring 5 dl i blandad och med dagens bränslepris så blir skillnaden bortåt 7 kr/mil. Mellanskillnaden som en dieseldriven bil kostar sparar du in på några tusen mil.
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, redan en framhjulsdriven 2.5T Geartronic har stöddig bränsleförbrukning och den är också orsaken till att jag bytte ner mig till en bil med 1.1 liter mindre motorvolym. ;) XC:ns lägre utväxling, större däck, fyrhjulsdrift och högre luftmotstånd gör knappast sitt till.

Känns som D5 är att föredra i en XC. :) Dessutom känns lite dieselknatter bara rätt i en sån bil. Som i alla övriga P2-bilar för den delen. :)
Perc skrev:
Gotlandsbästa skrev:Kanske lite över budget. Men här på Gotland saltas det ALDRIG :P Så denna bil ser & är garanterat fin i lacken med mera. 18800 är inte så farligt på en Volvo.

http://www.blocket.se/gotland/Volvo_XC7 ... w=1&last=1
Tre spontana tankar:

Varför XC70 i annonsen? Det är väl en V70XC?
Sen är det väl en 2.4T och inte 2.5T eftersom den är 2002 och har 199hk.
Och växellåda är ju en smaksak, men manuell låda tycker jag rimmar illa i en sån här bil.

Bra fråga. Det är inte en Volvohandlare som säljer :D
Användarvisningsbild
av xerent
Plockar upp min gamla tråd. Frugan vill äntligen göra slag i saken och köpa en V70 XC. Vi har kikat på en 2.4T automat men där stod det "service växellåda erfordras"... Det är väl bara om det är något fel på lådan som det meddelandet kommer upp? Vad jag förstår byter man inte olja på lådorna om de inte gått som taxi eller polisbil... Har jag rätt eller fel?

Sen såg jag att de manuellt växlade 2.4T kostade en femhundring mer i skatt per år. Brukar inte automatlådorna väga mer och kosta mer i skatt? :D

Edit: Framkommit att kylarpaketet i bilen är bytt, så en tanke är väl att automatoljan blivit för varm. Lådan fungerar men rycker lite, och så felkoden då. Tror ni det räcker att spola oljan (inte bara byta den alltsä). Nuvarande ägare säger att han bara rullat 50 mil med bilen och det var antagligen ägaren innan det som bytte kylarpaketet. Eller kan man förvänta sig att lådan är kass och kommer att rasa?

Vad kostar det om auktoriserad verkstad ska spola lådan?
av llesrof
Varför köpa en bil som redan är trasig? Speciellt när man inte vet det exakta felet. Det kan ju bli hur dyrt som helst. Jag hade inte kollat mer på den bilen. Du hör ju själv... nuvarande ägare har haft bilen i 50 mil och skyller på ägaren innan dess. Varför köper han/hon en V70XC med växellådsfel, kör den i 50 mil och sedan vill sälja den?

Angående oljebyten i automaten så är det inget som ingår i serviceprogrammet annat än på taxi och utryckning. Men... vill man slippa problem, eller i alla fall minska risken för dem, så bör man göra oljebyten i alla fall. Det kostar några tusenlappar. Jag lät byta i min vid 9000 mil och det börjar bli dags igen nu när den närmar sig 18000 mil.
Användarvisningsbild
av xerent
Tack för svar! Tja, tankegången var väl 1. Pruta som fan 2. Spola lådan och kanske byta B4-locket 3. Kalasbra bil billigt. Men det finns som du säger inga garantier för att lådan blir bättre av att spolas.

Generellt, skulle ni våga köpa en fullservad 2.4T automat som gått cirka 25k mil ? Jag antar att man noga bör kolla utifall lådan har blivit spolad utöver service isf... (samt förstås att bakdäcken är lika slitna på båda sidorna då, som indikator på viskoskopplingens hälsa).

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&aum[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]

Tröskelbelysning XC60

Jag har fixat på min. Du sätter ett 100[…]