Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Reg.avgiften inkluderar inte (som man gärna kan tro) skyltar etc. Det är handlarens egen administration som man försöker ta betalt för. Givetvis är det ett försök att öka vinsten, men avgiften brukar också vara lätt att förhandla bort.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har svårt att se att de inte får göra så men jag hade dragit ut på att hämta bilen om de inte bjuder på fordonsskatten eller liknande. Har man beställt en ny bil ska man själv vara 1:a ägaren, annars är den begagnad och då ska priset regleras därefter.
Så när man beställer ny bil bör man skriftligt se till att man blir 1:a ägaren vilket borde vara självklart, oavsett om man köper den i sin hemkommun eller ej.
Användarvisningsbild
av MartinS
Generalagenten lämnar nybilsgaranti från lev-datum, alltså inte som volvo från första reg-dag.

Så slutet gott allting gott. Skatten fick vi naturligtvis betala, men det var ju väntat, bara lite märkligt hanterat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Min handlare ser det som en service att man monterar eventuell extrautrustning som krok och så vidare, besiktigar och reggar in bilen och ställer på den så allt är klart vid leverans till kund.
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:Min handlare ser det som en service att man monterar eventuell extrautrustning som krok och så vidare, besiktigar och reggar in bilen och ställer på den så allt är klart vid leverans till kund.
Ja, det är klart att det skall va fixat, har jag eller någon annan påstått något annat?

Men påställning tycker jag inte man behöver göra innan leveransdagen, vagnskadeförsäkring, nybilsgaranti (för vissa märken iallafall) etc. börjar ju ticka när den ställs på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:Min handlare ser det som en service att man monterar eventuell extrautrustning som krok och så vidare, besiktigar och reggar in bilen och ställer på den så allt är klart vid leverans till kund.
Ja, det är klart att det skall va fixat, har jag eller någon annan påstått något annat?

Men påställning tycker jag inte man behöver göra innan leveransdagen, vagnskadeförsäkring, nybilsgaranti (för vissa märken iallafall) etc. börjar ju ticka när den ställs på.
Så här har jag fått det förklarat för mig.... är inte expert på detta....så det kan vara på något annat sätt.

Det jag menar är att handlaren vill kanske köra till besiktningen och besiktiga in den, handlaren kan ju göra detta på sina "Bilhandlar-skyltar" men för att det ska vara tillåtet måste handlaren stå som ägare av bilen, eller bilen måste vara reggad i alla fall, därav blir handlaren ägare Nr 1.

Om det inte var så skulle förmodligen "Handlar-skyltarna" missbrukas svårt ock lånas ut kors och tvärs...
Användarvisningsbild
av SvenB
Även Volvo räknar garantitiden från leveransdagen. Åtminstone har det varit så för mig. Jag har tittat igenom ett antal äldre registreringbevis som jag har liggandes. Samtliga står bilhandlaren som första ägare på. Rekordet var på en Renault Megane som först var registrerad på Skobes i Tranås, sedan på Skobes i Katrineholm för att slutligen registreras på mig. Trots det så står det "antal ägare inklusive bilhandlare" 1 på regbeviset. Så det är möjligt att det är så för din far också.
Användarvisningsbild
av MartinS
KKR skrev:Även Volvo räknar garantitiden från leveransdagen. Åtminstone har det varit så för mig. Jag har tittat igenom ett antal äldre registreringbevis som jag har liggandes. Samtliga står bilhandlaren som första ägare på. Rekordet var på en Renault Megane som först var registrerad på Skobes i Tranås, sedan på Skobes i Katrineholm för att slutligen registreras på mig. Trots det så står det "antal ägare inklusive bilhandlare" 1 på regbeviset. Så det är möjligt att det är så för din far också.
Då var den aldrig påställd innan du köpte den, det är då ägarna börjar räknas som jag förstått det.

B20, bilen behövdes inte köras någonstanns.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]