Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hovig
Jag ville bara berätta att nu är styrväxeln bytt på garantin.
Tack alla som har svart här I tråden och via PM. Utan det hade jag säkert åkt på att betala bytet själv.
Bör också tilläggas att bytet gjordes av en annan verkstad än den första som hävdade att jag hade inte någon garanti kvar.
av Hovig
And the beat goes on...
Nu har min nya styrväxel börjat gnissla också. Var på verkstaden imorse och mekanikern håller med att den gnisslar. Dock lät det på honom att han inte visste vad mer dem kunde göra om nu även nya stryväxlarna från Volvo är dåliga.
Enligt mig är det fortfarande ett garanti ärende. Jag tänker som så att om man har monterat en ny komponent i bilen, och den krånglar efter två månader, så är det fortfarande komponent tillverkarens/leverantörens ansvar oavsett om den från början byttes redan som garantiåtgärd eller inte. Eller har jag fel?
Dem kommer att ta in bilen igen efter årsskiftet och titta på den mer grundligt.
Mer info kommer.
av Hovig
Hallå ute i cyberrymden 8)
Tänkte bara meddela att jag fick min styväxel bytt igen förra veckan. Så nu sitter det åter igen en ny styrväxel på bilen. Så här långt har den varit tyst.
Som ni märker tog det en stund för verkstaden att hitta tid för att göra jobbet.
av jite
Tack för att du rapporterar tillbaka! :) Hur låter ljudet? Jag har nämligen nått "gnisslande" ljud som inte hörs utifrån utan bara i kupén när man svänger ratten. Det låter som att rattstången går igenom en torr gummibussning. Inte speciellt högt ljud men det hörs då och då.

Hur låter det när styrväxeln är kass?
av curry
På min 08 så går rattaxeln genom en stor fet gummismock i torpedväggen. Prova ligg med skallen framför sätet, och peta i/på gummit samtidigt som passageraren styr och framkallar ljudet (om det kommer vid stillastående vill säga...)
av Hovig
@ Jite.
Din beskrivning är exakt så som min bil lät. Det låter när man kör också, men det är svårare att höra med allt annat ljud.
Jag kan tillägga att i början misstäknte jag också torr gummigenomföring genom torpedväggen och bad mekanikern smörja det. Det hjälpte inte.
av storfiskarnizze
I samband med service av min V70 2,4d på Volvoverkstad noterade mekanikern att styrväxeln läcker olja samt att bussningar i bakvagnen var trötta. Byte av styrväxel ca 12000 kr inkl arbete. Bilen har rullat 5 300 mil. Enligt kundmottagaren hade jag tur för efter dec 2014 hade jag fått betala bytet med egna pengar och inte som nu kostnadsfritt via Volvo goodwill. Uppmanar alla med V70 att ha noggrann koll på styrväxeln och läckage som syns lätt i samband med oljebytet. Man måste alltså själv bevaka detta verkar det. Nu kan jag tacka mekanikern att jag slapp punga ut för reparationen. Bussningarna i bakvagnen får jag själv bekosta trots att bilen gått så lite. I övrigt har jag bara bytt en Xenonlampa halvljus på 5 år.

fiskargubben
Användarvisningsbild
av Kingbengan
storfiskarnizze skrev:I samband med service av min V70 2,4d på Volvoverkstad noterade mekanikern att styrväxeln läcker olja samt att bussningar i bakvagnen var trötta. Byte av styrväxel ca 12000 kr inkl arbete. Bilen har rullat 5 300 mil. Enligt kundmottagaren hade jag tur för efter dec 2014 hade jag fått betala bytet med egna pengar och inte som nu kostnadsfritt via Volvo goodwill. Uppmanar alla med V70 att ha noggrann koll på styrväxeln och läckage som syns lätt i samband med oljebytet. Man måste alltså själv bevaka detta verkar det. Nu kan jag tacka mekanikern att jag slapp punga ut för reparationen. Bussningarna i bakvagnen får jag själv bekosta trots att bilen gått så lite. I övrigt har jag bara bytt en Xenonlampa halvljus på 5 år.

fiskargubben
VA?!?! Varför sa inte min serviceman något om detta idag när dom gav mig domen? Eller gäller det bara upp till ett visst antal mil? Lämnar du i Asarum?
av storfiskarnizze
Kingbengan: Bilen var på service hos Ahlberg Bil auktoriserad volvoverkstad. Om det finns någon milbegränsning vet jag inte men den korte kundmottagaren sade att jag hade tur som servade på Volvo så att felet upptäcktes. På dom direkt i morgon bitti.

lycka till
fiskargubben
Användarvisningsbild
av Kingbengan
storfiskarnizze skrev:Kingbengan: Bilen var på service hos Ahlberg Bil auktoriserad volvoverkstad. Om det finns någon milbegränsning vet jag inte men den korte kundmottagaren sade att jag hade tur som servade på Volvo så att felet upptäcktes. På dom direkt i morgon bitti.

lycka till
fiskargubben
Tack. Skall ner till Bilnära i Olofström och höra igen imorgon.

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]