Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Galvningen kom nog något tidigare. Alla är galvade upp till kromlisten. Jag vet inte vilket år det kom, men det var på senare åttiotalet.

Jobocken: Om du har en -88a så har du en Hallgivare i fördelaren. -88b har i stället en vevaxelgivare bak på motorblocket, över svänghjulet närmast kopplingskåpan. Dom gör, som jag sa tidigare samma jobb, men sitter alltså på olika ställen.
En viktig egenskap för dom här båda givarna: Om dom är trasiga så fungerar varken bränsletillförseln eller tändningen. Det är dom som ger signal till styrdatorn när och var motorn skall spruta in bränsle och tända det. Finns inte den signalen så händer det inte. Det enda som fungerar är startmotorn. I logik med detta förstår man att om det ena systemet, bränsle eller tändning fungerar, så är det inget fel på givaren.

Sedan kan det ju naturligtvis vara glappkontakt från givaren så att den fungerar "till och från", men det är en annan historia.
av jobocken
Tack för tipset med att kolla bränslet också. Hade jag ingen aning om. Hann beställa en hallgivare innan jag läste detta. Läste på annat forum att varvräknaren ska röra sig när man kör på startmotorn annars är hallgivaren trasig stod det. Stämmer det tro? De rörde sig inte iaf.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Galvningen kom nog något tidigare. Alla är galvade upp till kromlisten. Jag vet inte vilket år det kom, men det var på senare åttiotalet.
Jag har för mig att jag läst någonstans att -88B är den första modellen som är helgalvad, vad som nu menas med det. Till och med Amazonen (från -65, tror jag) är galvad, men då var det "bara" sidobalken under dörrarna (tröskellådorna). Om nu inte minnet sviker helt. I alla fall om man köpte en komplett sidobalk (original) så var den galvad (alltså hela sidan, inte bara "ytterplåten").

Mvh
Lennart
av Rådlös
Det stämmer nog om varvräknaren, jag har inte haft tillfälle att kolla. Men om vi tänker oss att motorn gör kanske ett varv i sekunden när man kör på startmotorn, så får man titta tämligen noggrant på mätaren för att kunna se något.
Jag kan tänka mig att det blir enklare att använda en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151372/
Den är överkomlig i pris, men kräver nog att man är två personer. En som kör startmotorn med tändningsnyckeln och en som kollar om det finns gnista.
Man skall kanske vara medveten om att den säger inget om tändstiftens status. Alltså om gnistan kommer ända fram, men det är "en annan avdelning" i felsökningen. Men lite förenklat skulle man kunna säga att detta instrumentet gör samma tjänst som en varvräknare. Det triggar och lyser på tändpulserna.
av jobocken
Det var helgalvning jag tänkte på. Har sett många -85:or och -86:or som är sönderrostade medan min är nästan rostfri.
Gnistprovare ser ut att va ett jäkligt smidigt verktyg. Ska jag verkligen köpa nästa gång jag åker förbi Biltema.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android