Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SweRonin
Tack för alla svaren, hjälpte mig väldigt mycket.

Vojje, låter inte dumt det där med laddarkiten vet du någon länk jag kan få å titta på

Jag har två timmar som jag får använda i garaget (vissa missbrukar å använder 3-4 och ena nästan hela tiden)
Kan det vara farligt å ha motor/kupévärmare på mer än 3-4h??
Användarvisningsbild
av MartinS
SweRonin skrev: Kan det vara farligt å ha motor/kupévärmare på mer än 3-4h??
Nej
av Rådlös
Motorvärmare med batteriladdkit brukar finnas till dom flesta, som i och för sig numera inte är så många. Dels Volvo själv, men dom köper sitt skräddarsytt från någon av dom två tillverkarna, DEFA eller Calix. Som också har skräddarsydda kit med laddare. I alla fall uttag. Laddaren kanske säljs separat?
Så du har tre leverantörer att kolla upp. Volvo, DEFA och Calix. (Varav en då är detsamma som Volvo)

Det finns en fjärde möjlighet också, men då måste du göra allt själv: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Har du inte elektrikervana eller "elektriskt självförtroende" så skall du kanske be någon annan om hjälp eller avstå och sikta in dig på någon av dom andra tre.
Användarvisningsbild
av Perc
Volvo köper sina motorvärmare av Calix. Det är en skillnad där, och det är att Volvos "originalmotorvärmare" är en strålvärmare som monteras på utsidan av blocket medan Calix själva säljer slangvärmare RE 480. Jag rekommenderar slangvärmare.

Information om batteriladdare och sånt hittar man givetvis på Calix' resp Defas hemsidor.
Användarvisningsbild
av MartinS
Perc skrev:Volvo köper sina motorvärmare av Calix. Det är en skillnad där, och det är att Volvos "originalmotorvärmare" är en strålvärmare som monteras på utsidan av blocket medan Calix själva säljer slangvärmare RE 480. Jag rekommenderar slangvärmare.
Det beror på vilken motor man har! Jag köpte orginal från volvo till min xc60 och fick en calix med slangvärmare.

Den absolut största skillnaden är ju att från volvo får man en fantastisk sats med precis allt man behöver och en nästan övertydlig instruktion. Jag ser ingen anledning att köpa motorvärmare från någon annan än en volvoåterförsäljare.

/Martin
av flipper
Hej. Har nyss monterat på en V70 2,4D jag använde Volvo original det tog ungefär 4-5 timmar för mig .Volvos monteringsavisning är jätte bra ,det som var lite krångligt var när man skull genom torpedväggen för kupévärmare uttaget det var trångt som attan. Silikon spray rekommenderas för gummiplutten i torpedväggen.

Jag fick en parkering med laddbox idag. Slipper g&[…]

Byta kylare?

Gäller en V70 XC 2,4T automat Måste ma[…]

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

Jag gjorde det själv på en V60 för[…]