Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Två skäl.
Ett officiellt och ett inofficiellt.

Inofficiellt så måste mekanikern ta personligt ansvar vid byte av lämkarmsbussningarna. Dom måste monteras med mätjigg (endast orginaltyp bussningar). Det går inte an. Gör han fel blir det felaktig caster.
Officiellt så kostade mektiden så mycket att kunden tjänar på att ha nya typen...
av SubMarine
*pettson* skrev:Två skäl.
Ett officiellt och ett inofficiellt.

Inofficiellt så måste mekanikern ta personligt ansvar vid byte av lämkarmsbussningarna. Dom måste monteras med mätjigg (endast orginaltyp bussningar). Det går inte an. Gör han fel blir det felaktig caster.
Officiellt så kostade mektiden så mycket att kunden tjänar på att ha nya typen...
Vad är det som gör att poly-bussningarna inte behöver monteras lika noggrant som orginaltyp? Blir de självcentrerande iom att plasten kan deformeras och hylsan flyttas inuti litegrann? Jag bytte till de äldre länkarmarna med poly-bussningar på min V70 för drygt ett år sedan och kom ihåg att man fick kämpa som tusan för att få dit armarna i fästena på subframen.
av roh66
errim skrev:Tack Pettson och lucif3r.
klart intressant alternativ! Nej det är inget fel på länkarmen. Bussningar och spindelleden är slut. Tyckte bara att man kommer enkelt undan med att byta ut hela länkarmen till en ny för 499kr. Det är tjejens bil och den måste besiktigas innan oktober
Om du tänker andvända 499,-kronor's länkarmarna,spara kvittot!

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SubMarine skrev:Vad är det som gör att poly-bussningarna inte behöver monteras lika noggrant som orginaltyp? Blir de självcentrerande iom att plasten kan deformeras och hylsan flyttas inuti litegrann? Jag bytte till de äldre länkarmarna med poly-bussningar på min V70 för drygt ett år sedan och kom ihåg att man fick kämpa som tusan för att få dit armarna i fästena på subframen.
Den uppfattning jag har av poly-bussningar är att antingen sitter dom rakt där dom ska, eller så sitter dom inte alls. Dvs dom är så pass hårda att dom inte går montera annat än "rätt". Sen om min uppfattning är korrekt eller inte är ju en annan 5a :P
av *pettson*
Hlet riktigt polybussningarna centreras och hålls där. Medans orginalet ska mätas in.
Man ändrar nämligen till mindre caster med polybussningar, vilket gör bilen exaktare i kurvor när det gäller dessa chassien
Användarvisningsbild
av Nexus
roh66 skrev:Om du tänker andvända 499,-kronor's länkarmarna,spara kvittot!

Mvh.R.
Varför då? samma sak om du köper för 1500 på tex mekonomen. De håller varken bättre eller sämre...
av *pettson*
roh66 skrev:
errim skrev:Tack Pettson och lucif3r.
klart intressant alternativ! Nej det är inget fel på länkarmen. Bussningar och spindelleden är slut. Tyckte bara att man kommer enkelt undan med att byta ut hela länkarmen till en ny för 499kr. Det är tjejens bil och den måste besiktigas innan oktober
Om du tänker andvända 499,-kronor's länkarmarna,spara kvittot!

Mvh.R.
Man ska spara kvittona även om dom kostar 150 eller 1500 kronor. Vad är skillnaden?
av roh66
Helt rätt! Spara alltid kvittot,oavsett vad skiten kostar. Kanskje enda sättet få bort dyngan från hyllan.Men det är klart,länkarmen är för klen/vek för en FWD. Antingen köpa en dårlig för 1500.- eller en kass för 499.-.
Jag vet inte vad mekonomen's går för,men en sak vet jag, dem för 499,- höll i 5 mnd.(kass) :(
Så mitt tips: Skippa den för 499,- :wink:

R.
Senast redigerad av 2 roh66, redigerad totalt 0 gång.
av roh66
Hmmm.. Feltema har vel fått felleverans. Ha ha..
Jag tror dig. Grejen är att dem har tydligen ohygglig ojämn kvalitet.
Så jag hade otur helt enkelt.
Men jag kommer inte prova deras länkarmar igen. :)
En sak är årtalen, men hur många mil har dem rullat dina 499'er?
Mina 499.- rullade knapt 1000 mil. Normal körning.Glapp spindelled.
Fick man stå der på sbp.med öppen mun,tänkte så j...a dårliga kan dem bara inte vara. :shock: :-(O)

Mvh.R.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]