Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Larzan skrev:
o0kungen0o skrev:Ja det är klart med jag gillar rti. Smidigare.
Smidigare?
Det skulle jag gärna vilja veta vad det är, för det har jag missat helt.
Om man nu tänker på spontantjuven som slår in rutan och snor GPS som man glömt i rutan över natten, ja skulle vara det i så fall.
Ska man åka till Tyskland, ja då får man byta skiva. Finland har jag för mig var med på Skandinavien delen, kan kolla sen. Men vill minnas att det var bara sydvästra delen på skivan.
TMC... fungerar på P3. Trafikrapporter ligger kvar länge, trafikstockningar ligger kvar över natten, vägarbeten-Om de finns med..
Nej, systemet är gammalt och förlegat, ungefär som Windows (oops!) ;)

Men som sagt, det är mina egna erfarenheter.
Jag trivs bättre med Waze-Appen till mobilen där allt är aktuellt, viss skillnad.
Nu pratar du fortfarande om gamla CD-system från 00-01 (och S80-99). På DVD (alltså 02- och nyare) gäller detta:

DVD 1: Belgium, France, Ireland, Portugal, Spain, Switzerland, United Kingdom
DVD 2: Austria, Croatia, Denmark, Finland, Germany, Greece, Italy, Luxembourg, Netherlands, Norway, Slovenia, Sweden
DVD 3: Czech Republic, Hungary, Poland, Slovak Republic

Jag röstar på RTI som smidigast. TMC har funkat fint i Sverige för mig. Integrationen med bilen vinner över apparna för min del.

ps. DVD 2 räcker för samtliga ställen jag rest till med bilen... ds.
av Larzan
Bild

Några år sedan testade jag bl.a Mio c7xx, Garmin 765Tmc och RTI.

Garmin var överlägset snabbast och dessutom hittade bäst.
(Förutom i tunnel, men hur ofta kör man vilse där?)

Men som sagt. Olika åsikter och synpunkter får man självklart ha.
Med den erfarenheten jag har så är systemet med separat dvd-spelare inget att ha.
Den ska giftas in i bilen vid byte, totalt ca 6000kr inkl spelare och programvara, min är bytt.
Ännu en del som kan gå sönder, dessa apparater är inga evighetsmackapärer.
Inga uppdateringar av kartorna, förutom om du köper nya, då ska det talas om för bilen VILKEN version man har och dessutom är navtechkartorna 1-2 år gamla på skivan, dvs glöm korrekt tidsberäkning till målet vid start.
Användarvisningsbild
av johnnype
o0kungen0o skrev:Ingen som ska montera ut och sälja?
Du får hålla utkik på blocket och liknande, till slut så är det någon som säljer. Köpte själv den vägen så tålamod är mitt enda råd.. förutom självplockarna som returbilen förstås. Demontörerna som du hittar på Bildelsbasen t.ex är svåra att förhandla med.

Angående bilden i inlägget ovan så tycker jag personligen att endast en (1) installation av GPS är estetiskt godtagbar och det är inte dom med sugpropp.
Användarvisningsbild
av Perc
Gillar man inte sugpropp (jag hatar dem) så kan man t.ex. installera Broditfäste. Men det blir ändå en grunka på instrumentbrädan, förstås. Har själv mobiltelefonen i brodithållare och är supernöjd. På den tiden jag använde lös GPS så dög det bra med sugpropp, det var så sällan jag använde den ändå.

TMC har jag aldrig använt själv men jag såg det in action i en kollegas Tomtom en gång då vi körde ner till Helsingfors. Efter ett par timmars landsvägsnötande plingade den till och varnade för "is på vägen" 35 kilometer längre fram. No shit, det var Januari. :lol:

I mer befolkade länder är det säkert fint att ha.
av o0kungen0o
Jag gillar med dom som är installerade och inte dom med sug prop. Ska kolla runt. Vet du vilka kablar man ska köpa? Kan man gifta in rti med vida själv eller måste Volvo fixa?
Användarvisningsbild
av johnnype
o0kungen0o skrev:Jag gillar med dom som är installerade och inte dom med sug prop. Ska kolla runt. Vet du vilka kablar man ska köpa? Kan man gifta in rti med vida själv eller måste Volvo fixa?
Du behöver inte gifta in något med VIDA, du har en 06'a och kan då köpa en DVD-RTI enhet från 05-07. Bara att ansluta. När dom sa "Gifta in" så menar dom nog igentligen att man ska ladda mjukvara hos Volvo men detta behövs inte i praktiken eftersom du köper begagnade grejjer från samma årsmodell som din egen bil. (Gifta in eller Ladda mjukvara är bara en ändring av bilens CarConfig och någon riktig mjukvara laddas inte in.. bara så ni vet)
av Larzan
johnnype skrev:
o0kungen0o skrev:Jag gillar med dom som är installerade och inte dom med sug prop. Ska kolla runt. Vet du vilka kablar man ska köpa? Kan man gifta in rti med vida själv eller måste Volvo fixa?
Du behöver inte gifta in något med VIDA, du har en 06'a och kan då köpa en DVD-RTI enhet från 05-07. Bara att ansluta. När dom sa "Gifta in" så menar dom nog igentligen att man ska ladda mjukvara hos Volvo men detta behövs inte i praktiken eftersom du köper begagnade grejjer från samma årsmodell som din egen bil. (Gifta in eller Ladda mjukvara är bara en ändring av bilens CarConfig och någon riktig mjukvara laddas inte in.. bara så ni vet)
Ha, Lycka till! :-)-) :wink:

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]