Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låter hemskt dumt av Volvo att sälja däck med olika rullomkrets på sommar och vinterdäck. Nästan så att jag tror att det är trams för att motivera köp hos Volvo för deras tämligen dyra däck & fälgpaket istället för eftermarknadsvarianter. Håller du dig till +-5% i rullomkrets, vilket inte alls är svårt för 18" kan jag inte se varför man ska behöva programmera om hastighetsmätaren.
Det er ikke rulleomkretsen som programmeres om, det er styrutslagsbegrensingen. Dette kan gjøres pga. at V40 har elektrisk servomotor med dertil hørende positionsangivelse som gjør at man vha Vida kan justere mer eller mindre styreutslag etter bredden på dekk. Dette merkes på biler levert fra fabrikk med større hjul, de har merkbart dårligere svingradie en biler med smalere hjul.
Det var nytt. Tidigare var det nånting som monterades rent fysiskt.
Raymond skrev:Det er ikke rulleomkretsen som programmeres om, det er styrutslagsbegrensingen. Dette kan gjøres pga. at V40 har elektrisk servomotor med dertil hørende positionsangivelse som gjør at man vha Vida kan justere mer eller mindre styreutslag etter bredden på dekk. Dette merkes på biler levert fra fabrikk med større hjul, de har merkbart dårligere svingradie en biler med smalere hjul.
Men ska man ställa om inställningarna då 2ggr per år, dvs i samband med däckbyte inför sommar o vinter?

Hur rekommenderar du att någon gör som har köpt en bil med 16" från fabrik och köpt 18" löst som ska på?
Prøv! Som en skriver lenger opp her er det worstcase scenario Volvo tar som utgangspunkt, makslast på bil, full sving, max innfjæring osv. Sett de på, og prøv, titt under med fullt utslag begge veier.
Raymond skrev:Prøv! Som en skriver lenger opp her er det worstcase scenario Volvo tar som utgangspunkt, makslast på bil, full sving, max innfjæring osv. Sett de på, og prøv, titt under med fullt utslag begge veier.
Sålänge ni inte tror att bilen eller människorna som färdas i kan ta skada så får man väl prova?
Det enda som kan hända är att du kommer att skava på dina nya däck vid max rattutslag. Jag lovar - du märker det rätt fort. Det låter inte vackert.
andreas_lofgren skrev:Det enda som kan hända är att du kommer att skava på dina nya däck vid max rattutslag. Jag lovar - du märker det rätt fort. Det låter inte vackert.
hur skavs dom då menar du? Kanten av däcket slår mot insidan av hjulhuset?
Troligt att ngt tar skada?

Men du tror bara att det händer vid tung last och kraftiga rattrörelser?

Och, ingen fara alls trafiksäkerhetsmässigt?
Trafiksäkerhetsmässigt är det inga större problem om de bara tar i vid sväng - du vrider aldrig ratten så mycket i fart.
Däremot är det dåligt om däcken tar i vid fjädringsrörelser, sånt kan hända i fart.

Jag vill understryka att jag aldrig testat att montera större fälgar på en Volvo så jag vet inte hur mycket marginal det finns. Det kanske inte är något problem alls på V40.
Det säkraste känns som det känns borde vara att köpa däcken och sedan strosa in på närmsta Volvo däckverkstqd och be dom montera på däcken och göra alla nödvändiga inställningar?

Men, vad kan detta kosta?
En tusenlapp?
Eller r det stora ingrepp det rör sig om?

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]