Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Hittade denna, dock var det inte d en som jag letade efter.
Hade rullat från Lindesberg till Terminal 5 ToR plus lite annat i sörmland. Farsan körde ca 30mil av dessa.
S60 D5 Classic -08. Otroligt skön att köra. Saknar denna bil och det gamla PS ljudet.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Jag väntar spänt på vad jag kan få upp det till vid nästa tankning! :D Tror jag legat i trakterna kring drygt 1750km kvar vissa gånger precis efter tankning när man kört landsväg precis innan tankning. Alltså låg förbrukning senaste 3 milen innan tankning.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:/.../Tror jag legat i trakterna kring drygt 1750km kvar/.../
Jag som trodde det skulle skilja mycket mer mellan min 2,5FT och en D3. :wink: Men tanken på min bil rymmer kanske typ 300 liter. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
Tja.. när min visar tom tank så går det i ungefär 65 liter.. För att komma 1750km på det måste man ha en förbrukning på ca 0,37l/mil.
För att komma 1000km på samma tankstorlek blir det 0,65l/mil. Så en skillnad på 80% är det ändå..
:)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:/.../För att komma 1750km på det måste man ha en förbrukning på ca 0,37l/mil.
För att komma 1000km på samma tankstorlek blir det 0,65l/mil. Så en skillnad på 80% är det ändå..
:)
Ja min V70N 2,5T var törstig som en Camel i jämförelse med min V70II 2,5FT några inlägg högre upp. :mrgreen:
Men visst även den är lite törstigare än en D3. Men bara lite. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. ja det var inte lika stor skillnad nej.. :) Men jag vet inte om alpnedförsbackar eller vad du kört på då egentligen gills! Sen körde du bensin och inte etanol.. ;)

Jag körde faktisk på "vanlig" landsväg.
av volvoc70cab
Det normala är att när du kör ner för en backe så måste du först köra upp för den.Slutsats att det du vinner på" karusellen förlora du gungorna.
Användarvisningsbild
av joel80
Men nu har du inte följt tråden.. vissa har fått väldigt höga siffror på "kvar till tom tank" när de kört nedför t.ex en alpväg, och på så sätt haft en väldigt låg förbrukning de senaste 3 milen. D.v.s de mil som färddatorn räknar med när den tar fram hur långt man kan köra på soppan man har i tanken.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:vissa har fått väldigt höga siffror på "kvar till tom tank" när de kört nedför t.ex en alpväg
Ja på min 2,5FT förhöll det sig precis så men det begriper nog de flesta när de läser eftersom jag skrev det. :mrgreen:
Siffrorna för min 2,5T är från relevant verklighet och stämde dessutom i verkligheten vid pump. :D
Men detta visar samtidigt precis det du skriver att enbart uppgiften "kvar till tom tank" inte säger så mycket. Dessutom blir en jämförelse mellan diesel och bensin (eller etanol) också svår att göra. Olika specifikt energiinnehåll ger olika räckvidd även om tankvolymen är lika. Man kanske skulle titta på energiåtgång istället? Jag väntar dock på första tråden där vi tävlar om "kvar till tomt batteri" i våra elbilar. Då kommer jag sannolikt sakna räckvidden i min 2,5FT enormt mycket... :wink:

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]