Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
peter7705 skrev:Hur funkar det med invändig motortvätt med tex wynns preparat , någon som har provat ? Saken är den att jag har lite ventil tick och jag har konstaterat att ljudet kommer från några ventiler , kanske en invändig tvätt kan lösa upp avlagringar som hindrar oljan att blåsa upp tryckarna ordentligt ? Enligt en mekaniker på Volvo är det inget att bry sig om att det tickar lite och att det ej e nån fara , han hade hört värre på nyare bilar . Men för mig är det ett störande moment , att spridarna tickar köper jag men inte ventilerna i en maskin som har gått 8000 mil .
Vilken olja kör du med ?
av peter7705
Jag har haft slugde i motorn när vevhusventilationen var sönder och pga korta körsträckor , därför tänkte jag att en invändig tvätt kanske hjälpt ? Men hade vart kul och veta om någon har gjort tvätt med positivt resultat .
av Kulle
Jackson75 skrev:Man kan väl trots allt lita på att motorns oljetrycksgivare "duger" som domare ifall trycket är korrekt eller ej.
Nej, du får inget larm om det är för högt, bara om det är för lågt.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Kulle skrev:
Jackson75 skrev:Man kan väl trots allt lita på att motorns oljetrycksgivare "duger" som domare ifall trycket är korrekt eller ej.
Nej, du får inget larm om det är för högt, bara om det är för lågt.
Jag vet, men TS oroar sig nog för lågt tryck...
av peter7705
Sådär , nu har jag gjort en invändig motortvätt med wynn oil system cleaner . Oljan såg fin ut innan jag hällde i medlet och den var inte vacker efter när jag hade kört motorn 15 min på tomgång med medlet i . Den var svart :) motorn blev inte mycket tystare men jag upplever att den fick mer liv efteråt och blev piggare . Jag är nöjd nu iaf :D
Användarvisningsbild
av wissel
peter7705 skrev:Jag använder Volvos 0w30 olja köpt på Volvo .
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men om den är före 2005 så är den oljan fel.
"Volvooljan" är en lågfriktionsolja men om du har en tidigare årsmodell än 2005 så är
den oljan inte gjord för den motorn. :-O)

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]