torbjorn_75 skrev:oldtimersmc skrev:Skall de köra fort så skall de påkalla fri väg dvs blåljus + ev siren om situationen kräver det.
nwt.se: Fråga polisen
Får ni köra för fort utan blåljus?
Fråga: Får polisen köra för fort utan att vare sig blåljus eller siren är påslagna?
/ M77
Svar: Polisen får köra för fort och bryta mot andra lokala trafikföreskrifter under tjänsteutövning utan att använda larmanordning.
Håkan Eriksson
Chef Trafikenheten
JAG Kan försäkra dig om att Jag och Håkan Eriksson inte har samma uppfattning om vad som är ok eller inte
Och sen så har det inte med fallet att göra. "polisen får göra det som krävs för att de skall kunna utöva sin tjänste utövning" men INTE riskera andras liv och hälsa. Vilket man uppenbarligen gjorde i det här fallet.
Kan nämna att en anledning till att jag formulerar mig som jag gör.
Står vid ett rödljus med en mc som inte går bra (toktrimmad HD)tommgasar för att se på färgen på eldslågorna om den går fett eller tunnt och isf främre eller bakre cyllen, en inte allt för lång bit ifrån där jag står så har man en lokal kontroll.
Drar en repa i hamnen för att "snyta ur motorn" då den verkar ha gått fet. Kommer till baka till ruta ett,Grönt smack hej va det går 30 50 70 stopp INTE mer än 70...
Ut i gatan rusar en ...med en stopplampa som Inte är tänd och hade jag inte stannat så hade han "fastnat" på min chopper.
Fick en not om att det rullade på i 81 på 50= 2mån utan lapp. Märk väl Inga bevis utan de hade mätt med laser dävlar heller att det va mer än 70 Men det blev nog närmare 100 när jag drog därifrån då va ja inte så där värst diplomatiskt laggd.
OBS! alla moralpredikanter det rörde sig om en tom 4filig ringled med räcken så tagga ner.
Det är 13 år sedan och Håkan är Pangis nu och jag sitter i Polisstyrelsen :D , Tiderna förändras...
Amazon 61,142 -68, ols98-cab69, Diplomat Cope-66!! 544 Sport -65 144-69 164E -73,264F -76,P1800 67,BMW, 740 85 745 88 745GLT90 V70LT 99 V70lt 02 Delta88 cab 455 70 Mustang GT Cab-05 V70 2.4d my10 x 2 och my12 d3 v90 t5 17 xc70 d5 2015