Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Köp, du kan inte få en roligare motor i V70II. Bästa vore en V8 AWD. men den fanns bara till S80.
Så det blev en S80 med V8. :)
Användarvisningsbild
av Krollspell
least skrev:Köp, du kan inte få en roligare motor i V70II. Bästa vore en V8 AWD. men den fanns bara till S80.
Så det blev en S80 med V8. :)
Kan bara hålla med, härligare motor i en Volvo än V8:an har inte funnits. Näst roligaste är garanterat T6:an så det är bara att slå till :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
stefanus skrev:kan man räkna med att den drar tre dl. mer ungefär ?
Det är så mycket som spelar in, men 2-3dl extra per mil jämfört med en D5 AWD automat av samma årsmodell verkar rimligt att räkna med kan jag tycka.

/Martin
av fredrikwt
Tack för input. Blir mer o mer sugen på en stark bensinmotor. Snart har vi ingen hund heller (pga ålder) o då lockar även S80 som jag alltid tyckt är snygg o diskret. V60 är ju annars mkt snygg, men är rädd att jag ska uppleva kupén som trång i den....

Känns som motorn i sig är ganska felfri o skottsäker så länge den är servad. Och inte så mkt elektronik i övrigt som kan/brukar spöka
av fredrikwt
Räknade efter nu mellan V60 T6 och V60 D5 awd. Räknat på 1200 mil, samma bränslekost per liter och sen räknat efter Volvos egna angiva förbrukning och skatt(enligtTS) så blir skillnaden bara hundralappar. Låt säga att vi kommer nyttja bilen något mer så ärende merkostnaden försvinnande liten (utan hänsyn till service och försäkring - vad gäller försäkring har det för oss de senasteren varit ganska likvärdigt oavsett....)

Awd är ändå ett krav så merkostnaden för t6 är ganska lite så länge värdeminskningen inte blir värre (kommer köpa beg)
av Sveno
Räknar du på Volvos angivna förbrukning så tror jag att du får större kostnadsskillnad för bränsle än vad du får vid verklig körning. Min erfarenhet är att dieslar ofta har svårare att nå den angivna förbrukningen. Min V60 T6 AWD hamnar nästan alltid cirka 15-20 % lägre än den angivna blandatförbrukningen, det tror jag är svårt att nå med en V60 D5 AWD.

Jag valde också själv mellan T6 och D5, är otroligt nöjd och glad över att jag valde T6! Har inte ångrat det en enda gång, det blir en helt annan bil med denna motor!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Min erfarenhet är att dieselbilar ligger högre än deklarationen ja, men dom är inte lika känsliga för körstil som starka bensinmotorer är. De kan dra iväg väldigt i förbrukning om högerfoten vill. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]