- tor 30 maj 2013, 20:46
Menar du remskivebulten i vevaxeln? eller är jag ute och cyklar? ??:-/
Rådlös skrev: Ett kompressionsprov kan du ju alltid ta när du ändå är i farten. Ett prov med klara siffror är mer värt än spekulationer och gissningar.Ja jag ska nog göra det för säkerhets skull. Jag är glad att bilen åtminstone väntade med att braka ihop tills efter jag köpt en annan, hade detta hänt för två veckor sen så hade det varit panik. Kanske är så att den är avundsjuk på min nya bil? :mrgreen:
lennarte skrev: Om kamremmen hoppar ett par kuggar så låter den "kompressionslös". Kolla märkningarna, noga, även att inte bulten i vevaxeln lossnat.Ja det kan jag tänka mej, men jag tror inte att kammremmen hoppat över, den är inte dåligt spänd eller så dålig att den skulle slinta.
Mvh
Lennart
Menar du remskivebulten i vevaxeln? eller är jag ute och cyklar? ??:-/
rid54 skrev:Det är nog inte vanligt att en motor förlorar kompressionen under en körning, om inte något drastiskt händer med det mekaniska (skärning eller att kamaxeln tappar läget eller att några ventiler bränner fast...). Kompprov är ett måste, tycker jag innan man ens börjar med andra delar av motorn. Om inte annat ur ekonomisk synvinkel... En LMM är väl inte gratis, exempelvis.Ventilerna har jag kollat och dom rör på sig allihopa och har inga skador vad jag kan se utan att demontera mer än ventilkåpan.
- By UnleashFusion