Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av duett
Annars är går det väl och fräsa ur förbränningsrummet i b21 toppen, så det blir samma storlek som i en b23 topp
Användarvisningsbild
av Hilmer
duett skrev:Annars är går det väl och fräsa ur förbränningsrummet i b21 toppen, så det blir samma storlek som i en b23 topp
Vad är meningen med detta förslag då det är exakt samma topp som används på både B21 och B23!??
Endast minimala skillnader genom åren såsom uttag för pulsairventiler eller ej, hål för mekaniska spridare, olika stora kylkanaler osv, men i grund och botten är det samma toppar.
160, 398 & 530 är standardtoppar medans 405 & 531 är sk "svanhals" toppar.
av mojoman
Hilmer skrev:
duett skrev:Annars är går det väl och fräsa ur förbränningsrummet i b21 toppen, så det blir samma storlek som i en b23 topp
Vad är meningen med detta förslag då det är exakt samma topp som används på både B21 och B23!??
Endast minimala skillnader genom åren såsom uttag för pulsairventiler eller ej, hål för mekaniska spridare, olika stora kylkanaler osv, men i grund och botten är det samma toppar.
160, 398 & 530 är standardtoppar medans 405 & 531 är sk "svanhals" toppar.
Meningen med det hela är att jag kan köpa en planad topp till en b21 motor samt en weber 36 förgasare. Man tackar för alla tips o knep.

Sen när man demonterade toppen på b23 så såg jag att förbränningsrummet va urholkat i kolvarna. Men ska åka o kika på b21 toppen o kolla om den plan som den till b23:an.
Användarvisningsbild
av Hilmer
mojoman skrev: Sen när man demonterade toppen på b23 så såg jag att förbränningsrummet va urholkat i kolvarna. Men ska åka o kika på b21 toppen o kolla om den plan som den till b23:an.
Toppen från B21an passar inte på din B230K.
av mojoman
Oki då vet jag, men lite svårt o tyda bland alla svaren bara, vissa inlägg är den i princip den samma som b23 toppen o andra inte. vissa säger att den passar o andra inte.

Får ta o plana min B23 topp om jag vill ha planad då vet jag att det funkar iaf :-D.........men hur mycke vågar man ta bort från toppen ?
Användarvisningsbild
av Hilmer
mojoman skrev:Oki då vet jag, men lite svårt o tyda bland alla svaren bara, vissa inlägg är den i princip den samma som b23 toppen o andra inte. vissa säger att den passar o andra inte.

Får ta o plana min B23 topp om jag vill ha planad då vet jag att det funkar iaf :-D.........men hur mycke vågar man ta bort från toppen ?
Toppen från en B21A passar att montera på en B23A osv, det är alltså i grund och botten samma topp (med förbränningsrum).
Vad det gäller dig så har du en B230K som då har förbränningsrummet i kolvarna istället för toppen, därför passar inte toppen från B21.
På din motor kan du alltså endast ha topp avsedd för just B230K.
av Volvo_Perka
Lånar tråden lite här.

Hilmer: Du säger att en tidig 160 topp inte är att rekommendera på en B23, men går det att åka med en sån på en 23a??

160 toppen är väl likadan som 398 bara det att 398 har puls air?? 160 och 398 har väl stora kylkanaler och 530/531 har små??

vad jag vet så hade dom flesta B23or 398 topp så då borde det väl gå att åka med en 160topp också??

Ska nämligen byta block i min 244 från b21 - B23 men tänkte behålla toppen då den är planad och justerade ventiler efter K-kammen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Volvo_Perka skrev:Lånar tråden lite här.

Hilmer: Du säger att en tidig 160 topp inte är att rekommendera på en B23, men går det att åka med en sån på en 23a??

160 toppen är väl likadan som 398 bara det att 398 har puls air?? 160 och 398 har väl stora kylkanaler och 530/531 har små??

vad jag vet så hade dom flesta B23or 398 topp så då borde det väl gå att åka med en 160topp också??

Ska nämligen byta block i min 244 från b21 - B23 men tänkte behålla toppen då den är planad och justerade ventiler efter K-kammen.
Går alldeles utmärkt att köra en 160-topp på en B23 OM den är av senare modell, de allra första har alldeles för stora kylkanaler som dessutom blivit ännu större allt eftersom åren gått.
Det kan alltså bli för lite mellanrum mellan kylkanal och cylinder och man blåser packningen.
Kan inte säga exakt vilka årsmodeller det handlar om men det går ju alltid att mäta om man har toppen lös.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]