Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
Ja. Man får testa att bromsa på ett enormt slirigt vägparti både med och utan ABS på, just för att märka skillnaden. Med en knapp i bilen slog man av/på ABS, och bilskoleläraren kunde mha en saftblandare på taket se om ABS var av eller på.

Om de nu inte ändrat det sen min tid :)
av Sun
Förutom hur snabbt bromsen ansätts så finns andra kriterier bilens hastighet, hur hårt och hur länge du bromsar för att EBA skall aktiveras. Precis som apersson850 skriver.
Det går att aktivera EBA även när du börjat bromsa.
Du behöver vara riktigt snabb för att aktivera funktionen det är en avvägning mellan de snabbaste förarna vid normal körning och de långsammaste vid en paniksituation.
Du har helt rätt när det gäller syftet med EBA att se till att alla bromsar maximalt vid en panik situation.

EBA blir mer lätt aktiverat om bilen ser en ökad risk för kollision. Detta görs alltså innan bilen börjar bromsa själv.

Jag är anställd på Volvo och delar gärna med mig av hur det fungerar men inte detaljer kring nivåer och liknande.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack Sun för att du tog död på alla spekulationer!

Jag har oavsiktligt fått EBA aktiverat (om det är den som också tänder varningsblinkersen?) flera gånger vid inspirerad körning, men det kanske man får räkna med.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt bruksanvisningen tänds varningsblinkers om man bromsar så hårt att ABS går in och hastigheten är över 30 km/h.
Det står också att bilen förbereder bromsning genom att sätta an bromsarna lite lätt, så att det inte finns något spel kvar mellan klossar och skivor, om bilens sensorer anar att en krissituation är under uppsegling. Vilket väl är det som Sun refererar till ovan. Rimligen går ju EBA snabbare in om bilen redan har räknat ut att det finns en klar risk för att det smäller inom de närmaste sekunderna.
av svedan
Under alla 1000-tals mil har jag en gång "använt" EBA. Ett rådjur drog ut framför på byvägen, jag körde kanske 40 km och "blixtsnabbt" tryckte till bromsen och tvärnitade. Jag reagerade efteråt på att pedalen "hjälpte till" i tvärbromsningen. Systemet fungerade. Att jag sekunden senare släppte pedalen och såg varningsblinkers etc. stärkte bara min uppfattning att det är ett bra system när det gäller. Men som sagt, det ska vara lite panikbromsning...

Tror du har något fel med solenoiden på[…]

Där blir ett fruktansvärt "göt[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag haft[…]

Grön laddningsindikering

Vet någon vad det är för skillna[…]