Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jeckemecke
Ok, jag förstår vad du menar nu. Jag benämner 11 som "längst fram på länkarmen" från och med nu så förstår vi varandra! :)
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Nu har jag demonterat min växelspak och satt ihop den igen och det tycks som om glappet är borta nu bara det lilla glapp som låter när man för den i sidled.

Vad jag har gjort är följande en st plast schisms (plast från en glasslåda) under nr 43, två st ovanför nr 22, och när jag ändå höll på så tog jag den gamla o-ringen som jag bytte tidigare och satte dit den också så att det blir en var på nr 7:orna.
av jeckemecke
Jag bytte delarna igår på bilen som Volvokillen sa att det var. Jag ifrågasatte honom både när jag beställde delarna och när jag hämtade ut dem. Som jag trodde så gjorde det noll skillnad. När jag ändå var under bilen och meka så kände jag ordentligt igen på länkarmen. Den ska rotera när man drar spaken i sidled.

Länkarmen har ett glapp på 3-4 mm innan den "hugger i" där fram. Det måste alltså vara så att det är längst fram på länkarmen som det strular som jag trodde från början.

Blir att lämna in och få 10-13 utbytt då jag inte har bra utrustning för att ta ner lådan själv.

Lärdom av detta: Lita på din magkänsla så slipper du betala hundralappar extra :wink:

Hör av mig om hur det går med detta under veckan.
av jeckemecke
Ville bara tillägga att nu får jag bara i 3an och 4ans växel. I förrgår var det bara backen som inte gick i, så det har snabbt blivit sämre.
av jeckemecke
Vafan, ringde Rejmes i Linköping som är min lokala Volvohandlare. 11 som verkar va det viktigaste har utgått, och säljs inte längre :(

10, 12 och 13 fanns, men det kostade 475kr! :shock:

Får se hur jag gör nu. Det blir nog svårt att få tag på lagrena, eftersom man behöver dem för att kunna använda en låda. Blir kanske att köpa en helt ny låda.. :/
av jeckemecke
Nu är bilen fixad! Jag tog ner hela lådan igår. Det var ganska kämpigt ock tidskrävande men det gick :P

Om man tittar på sprängskissen i första inlägget så var det fel på länkarmen nr6 längst fram. Det sitter en kula där med ett hål i sidan som man kör in sprinten i. Den kulan är fastsvetsad på länkarmen, men svetsen hade släppt så kulan kunde rotera fritt. Detta gjorde alltså att de inte hände någonting när man förde växelspaken i sidled. Med ny svets så sitter kulan som berget nu!

Jag bytte all olja i lådan när jag ändå hade den nere. Jag hade ju tidigare bytt alla plastlager i länkaget och runt kulan så nu känns växlingen som fabriksny! :) Inget sladder över huvud taget när en växel är i.
av Cho0506
Hej, ser om jag kan få något liv i denna gamla tråd då jag har precis samma problem och är ute efter sprängskissen så jag kan se vilka delar som behövs.
Användarvisningsbild
av lennarte
Växellådan heter Laycock de Normanville modell J eller P. J är tidigare och P är senare. På min (745 GLT 16V -88B) sitter en "hybrid" som heter J/P. Finns massor av information på engelska. Växellådan satt i bl.a MG från 50-talet och frammåt. I Sverige kan det vara svårt att hitta delar
av Cho0506
lennarte skrev:Växellådan heter Laycock de Normanville modell J eller P. J är tidigare och P är senare. På min (745 GLT 16V -88B) sitter en "hybrid" som heter J/P. Finns massor av information på engelska. Växellådan satt i bl.a MG från 50-talet och frammåt. I Sverige kan det vara svårt att hitta delar
Jag har en m47 alltså utan overdrive men jag har samma symptom började med att jag inte kunde få i backen och att 1 och 2 an var svåra att få i detta hände i måndags men nu idag får jag inte i 1:an och 2:an längre.

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]