Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sveno
Det är faktiskt så illa nu. När jag köpte min senaste bil så var jag inne hos en av Sveriges största Volvo-handlare. När jag bad om att få köra en V60 med bensinmotor så försökte säljaren övertyga mig om att jag skulle ta en diesel av den anledningen att det var det enda de sålde. När jag sa att diesel inte var något alternativ, så sa han att han i princip inte hade något att erbjuda mig och så gick han bara... Jag gick till en annan Volvo-handlare.
Visst råder det dieselhystieri i landet. Milt sagt. Jag har precis beställt en V70 T4F, och både företaget jag jobbar på, återförsäljaren har lobbat för diesel. Företaget jag jobbar på godkände inte VW Tiguan med bensinmotor eftersom den släpper ut 178 g/km CO, vilket var mer än tillåtet. Samtidigt var XC70 D5 aut godkänd som släpper ut 179 g/km. Jag påpekade detta, och mycket annat, och fick till svar att jag borde acceptera företagets val av bilar. Inte alls konstigt att majoriteten kör runt i diesel. Man får ju knappt välja nåt annat. och inget vet riktigt varför. Det är ju dessa bilar som nu kommer ut på beg.marknaden. VW Tiguan hade jag fått välja med dieselmotor som kostar 50000 kr mer än bensinalternativet. Diesel till varje pris verkar gälla.

Jag tycker du ska sälja bilen, och köpa dig en överladdad ottomotor. Går den också på etanol är det bara bra. T4F börjar nu också komma ut på beg.marknanden. Men det finns inte många (eftersom de flesta tjänstebilsförare är påtvingade diesel). Men 2.5FT är en underbar motor och hittar du ett bra exempler - slå till!
Användarvisningsbild
av Its1more
philipsguy skrev:Har du 1 l/mil på färddatorn?
Hur är bilen servad. Har du haft bilen inne på kontroll av växellådan?
1 l/mil vid pump. Jag har, med ett par undantag, alltid tankat vid samma pump.

Det är enligt uppgift inget fel på lådan.

Den är servad på Bilia enligt serviceavtal.

/F
Min 2,5 FT-11 har kostat 13:- per mil i bränslekostnad sedan den köptes ny. Några ggr på bensin, men sedan mars 2012 enbart på etanol. Kör mest i stan och då bara korta sträckor. Jag tycker nog att för en stor tung bil som gör 0-100 på 7.7 sek så, är det en helt OK bränslekostnad. Klart att du ska byta bil, tycker jag. Sedan kan jag tycka att man inte kan jämföra en D3 med en 2,5 FT, skulle snarare var en D5 man jämför med i så fall.
Jag har en xc70 My12 D5 och den är grym. Stadskörning ligger den runt litern men blandad körning runt 0,75 och då kör jag även med Hästsläp rätt så ofta.

Hade jag varit dig hade jag polestaroptimerar bilen:)
Min var helt värdelös innan ny mjukvara till växellådan
Slirade omkring på momentomvandlaren istället för att växla
Men ny mjukvara så är det som en helt annan bil
Så säkerställ att det inte finns någon nyare SW till växellådan
Användarvisningsbild
av Its1more
Momentum skrev:Min var helt värdelös innan ny mjukvara till växellådan
Har du också MY11? När fick du ny mjukvara? Fick du den utan att begära, eller behövde du tjata?
av Mr T
Hej

Jag har en likadan bil (My11 D3 automat) och jag känner igen det du skriver.

Men - det finns uppdaterad mjukvara till lådan, och du kan adaptera om den. Dvs nollställa hur lådan har anpassats sig till din körning.

Sen är nog denna lådan, eller rättare sagt mjukvaran, ett svar på kritiken som fanns mot tidigare lådor ->My10. De lådorna tokslirade. Lite kan jag känna att pendeln har svängt över för långt på denna.

Jag tycker lådan fungerar som bäst när man drar på lite men ändå kör ganska mjukt. Alternativt när jag har ett tungt släp på - då fungerar den också riktigt bra. Tomkörning i stadstrafik är sådär faktiskt.

Och det går att köra väldigt snålt med bilen. Ren landsväg, dvs inte ett öre över 80 så kommer jag ner under halvlitern (enligt datorn). Blandat ligger jag på dryga 0,7. Enbart stad kör jag aldrig men har svårt att se att den skulle gå över 0,8.

Om du funderar på 2,5FT så läs den här tråden först http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=94207

//Mr T
Its1more skrev:
Momentum skrev:Min var helt värdelös innan ny mjukvara till växellådan
Har du också MY11? När fick du ny mjukvara? Fick du den utan att begära, eller behövde du tjata?
En MY12 men det kan vara "samma" andå
Jag tjatar aldrig med min verkstad, om det är något jag är nöjd med så är det verkstan och verkstadschefen
Det är inte så att din växellåda växlar ner hårt ibland också? Då den ska gå från sex till fyra exempelvis, vid motorbroms?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]