Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
jojjeblom skrev:Hör du om bränslepumpen surrar igång när tändningen sätts på?
Som jag undrade innan, går inte pumpen får den ingen soppa.
av Pette81
jojjeblom skrev:
jojjeblom skrev:Hör du om bränslepumpen surrar igång när tändningen sätts på?
Som jag undrade innan, går inte pumpen får den ingen soppa.
Kan inte höra pumpen men det kanske inte är så lätt när den sitter i tanken. Kan det vara så enkelt att det är stopp i filtret? Vad är det som styr pumpen? Går den för fullt så fort bilen är igång eller regleras trycket igenom att slå på och av pumpen?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
På min V-70 hörs pumpen ganska tydligt någon sekund när tändningen precis sätts på.

Be någon sitta vid ratten och sätta på tändningen och samtidigt lyssnar du med örat emot tankröret (med tanklocket borttaget så klart), då ska det höras ganska tydligt om pumpen går igång.

Annars så har du på spridarbryggan en ventil (modell däckventil) där man kan mäta bränsletryck, käglan i mitten kan man trycka in (lika som du luftar ur ett bildäck) och då ska det komma bensin ur ventilen när tändningen är påslagen.

Länkar en bild ifrån Volvoskroten på fejjan där ventilen med en blå hatt skymtas på högersidan av spridarbryggan (sett framifrån)

av Pette81
jojjeblom skrev:På min V-70 hörs pumpen ganska tydligt någon sekund när tändningen precis sätts på.

Be någon sitta vid ratten och sätta på tändningen och samtidigt lyssnar du med örat emot tankröret (med tanklocket borttaget så klart), då ska det höras ganska tydligt om pumpen går igång.

Annars så har du på spridarbryggan en ventil (modell däckventil) där man kan mäta bränsletryck, käglan i mitten kan man trycka in (lika som du luftar ur ett bildäck) och då ska det komma bensin ur ventilen när tändningen är påslagen.

Länkar en bild ifrån Volvoskroten på fejjan där ventilen med en blå hatt skymtas på högersidan av spridarbryggan (sett framifrån)

Ska lyssna i tankröret om jag hör pumpen. Jag har testat och tryckt på ventilen (däckventilen) och det är inget soppa tryck alls, så pumpen går antagligen inte. Men sen varför den inte snurrar återstår ju och se.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Bensinpumpar har ju en förmåga att haverera, så om din ev har gjort det är ju inte omöjligt tyvärr.
av Pette81
jojjeblom skrev:Bensinpumpar har ju en förmåga att haverera, så om din ev har gjort det är ju inte omöjligt tyvärr.
Så är det ju tyvärr att dom slits som allt annat. Fast lite mer än 16000mil brukar ju dom hålla. Men är det pumpen som är paj så är det ju bara och byta och se glad ut! :)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Om vi fortsätter på bränslepumpsteorin... glöm inte att sladdarna för matning av el går in i vänster tankhalva på en 02:a. Ledningarna brukar gå av precis där de går in i nylonlocket till vänster tankgivare. J-vlar vilken felsökning det blev på min 02:a 2.4T. Locket kostar nästan ingenting på skroten, men innan verkstan var klar(och jag städat upp efter verkstan) gick det åt 4 kSEK. Från My 03 matar man in el via höger lock istället och då verkar inte felen lika frekventa.
Men det kan finnas fler fler orsaker till trådskaparens problem....

Mvh Hasse
av Pette81
Hasse53 skrev:Om vi fortsätter på bränslepumpsteorin... glöm inte att sladdarna för matning av el går in i vänster tankhalva på en 02:a. Ledningarna brukar gå av precis där de går in i nylonlocket till vänster tankgivare. J-vlar vilken felsökning det blev på min 02:a 2.4T. Locket kostar nästan ingenting på skroten, men innan verkstan var klar(och jag städat upp efter verkstan) gick det åt 4 kSEK. Från My 03 matar man in el via höger lock istället och då verkar inte felen lika frekventa.
Men det kan finnas fler fler orsaker till trådskaparens problem....

Mvh Hasse
Tog bort tankgivaren på vänstersidan (jäklar va hårt plastmuttern satt) och lyft ur givaren. Fick hissa upp bilen på vänstersidan så det inte kom ut bensin ur tanken. Och mycke riktigt matarkabeln till pumpen hade ärgat, Såg ut som om plasten var lite sprucken precis där.
Testade och dra en kabel ifrån kontaktstycket till pumpen som sitter på undersidan av tankarmatur locket direkt till batteriet och då gick pumpen, och då startade bilen!
Fick även ett bra tips att man inte ska låta den stor plast muttern ligga "urskruvad" ur tanken för länge för då kan det bli svårt och få tillbaks den.

Så tack Hasse och alla andra som har kommit med skit bra tips!
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Bild

Såhär såg kontakten ut på bränslepumpen i min 854:a totalt sönderbränd/ärgad, höll ju på och bli ännu gråhårigare innan jag hittade varför den tjuvstannade då och då :D

Trevligt att det verkar ha löst sig för dig :D
av Pette81
jojjeblom skrev:Bild

Såhär såg kontakten ut på bränslepumpen i min 854:a totalt sönderbränd/ärgad, höll ju på och bli ännu gråhårigare innan jag hittade varför den tjuvstannade då och då :D

Trevligt att det verkar ha löst sig för dig :D
Tog en bild på mitt "fel" men hur gör man om man vill lägga upp en bild?
Volvo appen

Inga problem med att starta värme här.

Löjliga priser XC70

Jag steker och äter upp min mössa om n&a[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]