Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

darkien skrev:verkar ju va främst gångjärnen som gett sig e inte huven knäckt mitt på utan bara hörnkanterna baktill skulle jag nog bara testa byta gångjärnen o rikta till hörnen på huven o antingen försöka knacka till bucklorna i skärmen eller spacka upp dom skadorna
Okej! Går det att få snyggt tror du?

Lär jag av med skärmarna för att komma åt att byta gångjärnen?
darkien skrev:lossa bara plastinnerskärmen kommer du åt skruvarna den vägen från hjulhuset
Okej, så pass!

Hade förberett mig för att ta bort hela skärmarna! Skönt att slippa det då jag inte har en aning om hur jag gör.

Tror du att de går att få till motorhuven snyggt igen? Kan man försöka sig på det själv eller kan det vara värt att besöka en plåtslagare?
Jag skulle nog försöka få tag på ny huv och skärmar i samma färg. Enklast och billigast så.
Sen ang. byta gångjärnen utan att ta bort skärmarna.... Det vore intressant att se hur man skulle lösa det med fjädern som håller huven uppe.

Ta bort skärmarna är inte svårt, dom sitter med typ 5 skruvar på ovansidan "i motorrummet" (1 sitter under plasten över torkarna), och 2 på kanten på A stolpen (öppna dörren så syns dom). Sen sitter det 1 eller 2 under stötfångaren, så den lär lös också.
Sen är det bara att lossa alla nitar till innerskärmen och lyfta av skärmen, så slipper du leka akrobat.
Det kanske låter svårt, men det är det INTE. Det tar kanske 30min att lossa båda skärmarna, +-10min beroende på hur mycket bultarna till stötfångaren bråkar.
Givetvis lär du bort med blinkersarna också, men det är ju knappast komplicerat.

Tar du bort skärmarna blir det även betydligt enklare att knacka ut bulorna som blivit, så slipper du göra tattarlagning med 3cm spackel som spricker och flagnar med tiden.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]