Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jite
Det är ett känt problem. Jag pratade med bilmeken om det för någon månad sedan och han sa att "visst man kan smörja upp låset, men det kommer börja låta om någon månad igen. Det som hjälper är att sätta en typ av gummilist längs med sidorna." Han visade något specialmaterial som kändes lite som filtkuddar som skulle låta karossen röra på sig (luckan är av kompositmaterial och chassit plåt) utan gneket. Har dock inte hunnit testa än men kan återkomma när jag fixat.
Användarvisningsbild
av epostaren
Jag har haft lite missljud i min V70. Felen fixades i dec 2012 och har inte kommit tillbaka efter det. Detta gjordes i samband med service:

- Smörjning dörrlås enl. tj26876
- Tätninglist dörr 1 sida insmörjning tj 16308
- Sidobackspegel justering enl tj22395
- Felsökning av dörrar/luckor: h6
- Låsbygel uppsmörjning enl tj18838

Körde på riktigt dålig väg igår, och inget oljud förutom lite däckljud på asfalt hördes.
av 9070
JITE, nu har det gått nästan hela 24h :lol: Har du hunnit testa :wink:
Skämt o sido, är grymt intresserad av att få reda på hur det gick, och gärna en bild på hur dessa "mjuka kuddar" ser ut samt var de är fastsatta.
av jite
Ah sorry jag var nog otydlig, jag fick det aldrig fixat senast på bilen för mekanikern hade inte tid. Han bara visade materialet och sen var han tvungen att ge sig på en annan bil direkt :/

Det jag kommer ihåg är att det var Volvos egna rulle, jag vet att jag skrev filtaktigt tidigare men det ger det inte riktigt rättvisa, det var grå-blått och ja som filtkuddar fast mycket mycket finare yta. (Någon Volvo-mek här kanske vet vad jag menar?) Han sa att han tryckte ut små runda bitar av den med en håltagare och placerade ut längs sidorna på bakluckan (anliggningsytorna).

Jag ska be dom fixa det nästa gång jag har vägarna förbi. Sorry om jag var otydlig förut.
Användarvisningsbild
av LeifA
Satte 2 varv eltejp runt bygeln och det blev knäpptyst.

TACK SÅ MYCKET.
av mortimer
Vilken bygel syftar ni på ? Jag har samma gnissel o knak på min nämligen.
Bild vore intressant.
Användarvisningsbild
av bem
mortimer,

På min V70 (2014) ser det ut så här på bygeln till bakluckan, en klick teflonfett ser det ut som (fanns på redan när bilen var ny).

/Bo

Bild
av mortimer
Tackar för bilden. Smörjde upp med silikonfett på den metallbygeln men även på gummiklackarna som går på varje sida av dessa. Sedan även gummiklotsarna som luckan går emot samt även runt gångjärnen. Får se om det hjälper. Hjälper inte det så ska jag prova att ta ut reservdäcket också. Just nu står bilens batteri på rekonditionering med min C-tek laddare så har inte provat.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]