- ons 17 apr 2013, 08:53
Jag är skeptisk till siffrorna inte systemen i sej.
Det är egentligen inte särskilt svårt att styra ett utfall ur statistik trots att jag förmodligen är ganska dålig i ämnet. Hittils är 100% av samtliga tillfrågade på den här adressen jag bor på (4 hushåll) negativa till den här typen av statistik. Hur många tillfrågade? Bara jag själv. I rätt sammanhang utan vidare frågor är det starka siffror mot något. Utan styrning så är mitt svar värdelöst ur statistiksynpunkt. För att se lite statistiska trolleridrag behöver man bara slå på tv:n och invänta reklamen. Där är man idag tvungen att bevisa allt statistiskt och redovisa det med en förklaringstext. Där kan du se att det är 100% nöjda kvinnor som använder viss mascara. Så står det ungefär såhär (100% nöjda av 27 tillfrågade)
Om siffror vore tagna över hela landet, samtliga bolag och som sagt i alla situationer. Men så var det inte alls. Och det är sällan så tyvärr.
Jag har i praktiken råkat på den här typen av statistik i ett annat ämne då vårt hus tvångsinlöstes vid ett vägbygge. Jag kan skriva nåt mera om det längre ned i det här inlägget så ska du se hur det används i praktiken som man önskar.
Att ett bolag ger rabatter, ja det är väl bra? Fråga samtidigt varför inte ABS, BLIS, ANTISPINN, ANTISLADD, SRS med flera system ger dej ytterligare rabatter? Samtliga av dom systemen har bevisligen sparat många kronor åt bolag och samhälle. Där behöver man inte räkna i teori. Där går att rada upp praktiska fall i 100.000 tal. Ändå är inget av det nånting som belönas alls.
Det är jättebra att system kan HJÄLPA TILL, men så används dom ytterst sällan. Dom får idag ingripa ISTÄLLET FÖR. DET är nåt jag vänder mej starkt emot om vi nu ska ta nåt emot system. Tar vi ett exempel: antisladd så släpper dom flesta inte alls på gasen när lampan blinkar till. Nej man håller sin fart och påpekar för sina vänner att den här bilen är den stabilaste någonsin. Vid djupare diskussion kan det framkomma att nån *lampjävel* glappar och blinkar ibland. Att man kanske borde lämna in bilen för detta. Inte riktigt vad tanken var med systemet eller lampan. Vad som händer med citysystemet är givet. Nu blir det mera okej att inte ha koll, bilen kollar ju åt dej. Klarar inte bilen det till 100% så är naturligtvis en dålig bil eller annat. Hursomhelst är det inte ditt fel iallafall. Så har alla andra system fungerat och jag ser ingen anledning till att det blir skillnad här.
Det jag efterlyser är mera förarmedvetenhet och framförallt folk som KÖR bil, inte lojt åker med bakom ratten från A till B. För sålänge föraren har ansvaret kommer det hända otrevliga saker när vi inte är fokuserade.
Det är och har varit dags länge med ett krav på förarkurs varje gång man byter bil.
En endagskurs kanske, där man kan lära in nånting om sin inköpta bil. Varje bil är en individ, då menar jag inte varje sort eller modell, jag menar VARJE BIL. Det betyder att din bil måste inte reagera som min bil trots att vi har två likadana med kanske 2000 mils skillnad. Dom skillnaderna kommer när bilen pressas, inte annars. Med pressas menar jag inte hög fart och avancerad körning. Det räcker med bara avancerad körning utan fart.
Den största skillnaden är dock om man väljer till eller från 4hjulsdrivet och när man köper en bil med system. Eller från fram till bakhjulsdrivet osv.
ABS kom till för att man skulle kunna bromsa och styra. Forskning visade på att vi helt enkelt gled rakt fram med låsta hjul i onödan. ABS blev det, samma ABS som dom flesta idag tror är till för att korta din bromssträcka ständigt. Det blev dock inte vad man tänkte sej inom fordonsvärlden. ABS hjälpte inte som tänkt. Man forskade vidare.
Bromshjälp är nåt man kom fram till behövdes för att ABS systemen skulle fungera, folk trampade inte på bromsen tillräckligt hårt kom man fram till. Därför skedde massor med olyckor i onödan. Sen hade det en faktor till, när bromspedalen började vibrera så släppte folk på bromsen, eller lyfte av foten från pedalen helt enkelt.
Nu hade man åtgärdat problemet med ABS. Då kom sej problemet att man kanske redan hade sladd, eller så riskerade man att få. Man byggde på ABS systemet med vinkelmätare och mera mjukvara.
Trots det så körde folk i diket på det mest konstiga sätt. Mera forskning visar att många försöker häva en sladd som antisladdsystemet redan jobbar med. Det blir en katastrof om man inte jobbar MED systemet.
Såhär kan man spåra hur systemen som är bra, men som inte blivit så bra i praktiken då man glömt andra halvans utbildning:Förarens
Trots det är det endast forskning på bättre system medans förarnas skicklighet suddas ut vartefter. Man verkar glömma att man ska kunna hantera stora och små saker, lätta och tunga, svårkörda och lättkörda, med eller utan hjälpsystem osv. Det är vad man får körkort till.
OT om statistik.
Vid försäljning av ett hus där staten står som enda köpare utan budgivning, görs en statistisk värdering.
I vårt fall av en stockholmsfirma då det var viktigt att man INTE hade kunskap om orten och dess värden.
Bankens statistiska värde baserat på försäljning dom senaste 5 åren var 1.3 miljoner.
Stockholmsföretagets värde var 400.000kr. Notera att stockholmsföretaget är välrennomerat och används i regeringssammanhang.
Hur kom man fram till värdet då?
200.000 hus har sålts senaste året i samma storlek.
Av dessa är 2100 hus inom regionen (läs: länet)
Av dessa är 41 hus inom 5 mil.
Av dessa är 2 hus i samma område.
Det genomsnittliga värdet av dessa husförsäljningar är 400.000kr styck.
Värde: 400.000
Hur såg verkligheten ut då? Ja statistik och verklighet möts inte alltid.
Ja dom där två husen såldes ett och två år innan vi var tvugna att sälja vårt.
Hus 1 hade 13 standardpoäng och var vattenskadat vid försäljningen.
Hus 2 hade 17 standardpoäng, var ett renoveringsobjekt och såldes för halva inköpssumman då paret gick isär på grund av en otrohetsaffär då dom delade sej och slickade såren var för sej. (känner dom ytligt)
Vårt hus hade 37 standardpoäng (47 vid försäljning)hade ett inköpspris på en miljon kronor innan renovering. Taxeringsvärdet låg på 840.000
Trots detta blev alltså budet 400.000 kronor och vi hamnade i fejd. Vi skulle få stå kvar med våra lån och allt. Det var vårt eget fel att vi satt i den sitsen vi satt. Vi hade *överbetalt* huset med avsikt att ockra hette det.
Den avslutades relativt bra i slutändan 6 månader senare trots allt. Utfallet hade blivit ett annat om man hade gått efter flera parametrar än priset.
Men man gjorde det enkelt för sej.
När statistiken punkterades med smärtsamma inslag av verkligheten för bland annat vägverk och kommunen så fick dom ge sej och vi enades om en summa. Idag bor vi lyckligt på annat ställe.