- tis 02 apr 2013, 13:16
Det verkar ändå som jag skall försöka ta ur den underifrån. Sedan lär jag ändå behöva en lyft för att orka lyfta motorn från subframen och dit med den "nya" motorn.
Tack för beskrivningen!
Mvh!
// Niklas
bensinskalle skrev:Motorn monteras underifrån i fabrik, man smackar dit hela subframen med motor på i ett stycke, och det är troligen "enklaste" vägen ut också. Dock är subframen en stor tingest och det är många saker som måste kopplas bort för att kunna lyfta ner den. Bromsrör, AC-rör, ett antal givarkablar, styraxel för att nämna några saker, plus då motorns kablage.Hmm, jag skall ju byta såväl koppling som fjäderben när jag ändå är där och "rotar". Kopplingen har ju rullat 27 000 mil och fjäderbenen 21 000 mil så de har tyvärr gjort sitt.
Tar du motorn uppåt däremot är det "bara" motorns kablage, alltså soppa, el, avgas, kyl och växelvajrar mm ungefär. Enda nackdelen är att du måste få ur drivaxlarna ur växellådan, så du måste lossa spindelled, länkarmar eller så för att få ur dessa. Tror inte de går att få ur drivaxlarna med spindlarna på plats i alla fall, fast de går på en del audi.....
Det verkar ändå som jag skall försöka ta ur den underifrån. Sedan lär jag ändå behöva en lyft för att orka lyfta motorn från subframen och dit med den "nya" motorn.
Tack för beskrivningen!
Mvh!
// Niklas
- By ftxknugen