Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Kammar.. * check, för det var rätt markeringar? En del har dubbla markeringar. Problemet löser man med en tolk.
Markering på svänghjulet? Hm.. Nej..?
Bara markering på vevaxeldrevet mot avsedd markering på oljepumpen gäller oavsett.
Eller då en vevaxeltolk.
Sen i och med fördelarlocks bytet är ni införstådda med vad som är ettans cylinder samt tändföljden?
*pettson* skrev:Kammar.. * check, för det var rätt markeringar? En del har dubbla markeringar. Problemet löser man med en tolk.
Markering på svänghjulet? Hm.. Nej..?
Bara markering på vevaxeldrevet mot avsedd markering på oljepumpen gäller oavsett.
Eller då en vevaxeltolk.
Sen i och med fördelarlocks bytet är ni införstådda med vad som är ettans cylinder samt tändföljden?
Menade vevaxeldrevet sorry. Inga tolkar har använts. Och nu börjar jag bli osäker på om Rätt markering använts, den ena har två .
Vad du menar med ettans cylinder och tändföljd så har vi aldrig kopplat bort kablarna fr gamla locket, Utan bytte en i taget om det var det du undra över. Vi har hela tiden läst ur haynes boken för att allt ska gå rätt, men tydligen så måste vi klantat oss någonstans.
av *pettson*
Ja det är inte för att vara elak jag ber er minnas lite. Det finns mycket som kan bli nästan rätt och mycket som kan bli fel.
Eftersom bilen fungerade innan haveriet och bytet men inte efter så blev ju något fel.
Eftersom du pratar om smällar i insuget så pratar vi om att någonting står fel i timingen.
Det finns inte många val då. Vore kamaxlarna helt fel tidsmässigt så borde ventilerna ta i, men står dom ändå i närheten så klarar man sej från haveri.
Om vevaxeln hamnar fel tidsmässigt så blir det egentligen precis vadsomhelst utom rätt.
Sen var det ju det här med fördelarlocket. Blev det egentligen rätt? Oavsett om man lyfter av kabel för kabel så krävs det bara 5 sekunders ouppmärksamhet för att få till det hela fel. Det är inget ovanligt att man plockar av kablarna medsols. Men monterar dom motsols till exempel.
Det är därför jag frågar om det är koll på vad som är cylinder 1 på locket och vilket som är det på motorn. Sen är det bara att börja kolla i tändföljdsordning för att se om kablar är på rätt plats. Är dom det så börjar man titta på timingen.
Eftersom inga tolkar har använts så står säkert kammarna åt skogen. Går man efter markeringarna på dreven så blir det oftasts "nästan rätt" eller "åt h-e fel". "nästan rätt" är väl det vanligaste, bilen startar osv men går som ett lass skit.

Även om markeringarna på dreven nu skulle stämma, så rör sig kammarna när remmen spänns åt om dom inte är låsta, och vips så står dom fel.

Korrekt sätt är att låsa kammarna, lossa på bultarna till dreven lite grann så dom kan röra på sig, sätta på kamremmen och släppa på spännaren. Dreven kommer röra på sig lite - men kammarna står still. Först då drar man åt kamdreven och tar bort låsningen. Sen vart markeringarna på dreven hamnar spelar ingen som helst roll. Sen drar man runt motorn ett par varv och kontrollerar att allt fortfarande står rätt inställt.
Är allt utfört korrekt kan kammarna omöjligtvis stå fel.

Om kammarna står rätt i förhållande till veven, ja då ligger ju felet någon annanstans som ex. tändföljden.
hassehorn skrev:Sitter tändkablarna i rätt ordning?
Jag utgår ifrån det .

Vi nummrerade och dubbelkollade allt, ska ta ett foto på hur dom sitter i dagsläget, så kan ni få kolla själva.

Tack för alla råd än så länge :)
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]