Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hmm märkligt det här, prova demontera filtret och dutta till med tändningen och se om den pumpar fram bensin (balja el dyl under bilen)

Testa om det går att blåsa igenom filtret (kan ju vara något fabrikationsfel och filtret är täppt)
Tack för engagemang! Jag gick ut idag och tog bort locket ovanför pumpen och kontrollerade anslutningarna, inga uppenbara problem där heller.
Sen drog jag på tändningen och väntade mig bonusljudet från pumpen, men nu lät det som vanligt och bilen startade på en gång efter den enda lilla sekunden med "priming".
Kan det vara så enkelt att filtret behöver ca fem mils körning innan det är lufttomt?
Jag kör ett tag till och återkommer med hur bilen betett sig.
Tack igen för alla bra tips!
Lucif3r skrev:Jag hade då inga problem när jag böt filtret. Drog på tändingen en 10ggr efter bytet, sen var det bara att köra som vanligt. Krånglade aldrig eller nått sånt.
Samma här, bara tutade och körde.
av *pettson*
Ett filter kan skapa ett djävulst mottryck om det vänds åt fel håll, beroende på konstruktion. Jag har dock aldrig monterat ett volvofilter åt fel håll för att kontrollera. Men jag har provat det med andra märken på flit. Även nångång av dumhet.
Om det inte fanns någon som helst vits med att ha en flödesriktning så skulle man heller inte bekymra sej om att märka ut det, eller för den delen påpeka det i en anvisning.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]