Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
alexanderpatriksson skrev:Givetvis kan en ventil gjort det. Men meca bilverkstad här uppe sade bestämt att det var insugskammen som kuggat två hack och medfört att insugsventilen krötes av kolven. Frågade då om inte motorn borde gått fruktansvärt illa för tidi/sen insprut & att det borde varit totalras på alla cyl. Men det borde det inte vara enligt dem...
Aha.. kamremmen studsade tillbaka sen och såg till så resten gick fria? Alternativen vad som hänt annars är få.
Nej.. så brukar det inte gå till. Möjligen kan du ha en brusten ventilfjäder och har krökt en ventil. Men det påverkas inte av kamremmen.
Använde verkstan verkligen en tolk? Eller gick dom på markering? För är det markering återigen.. så kan den peka åt helsike utan att kammen pekar fel.
En insugskam på två hack fel, garanterar jag att du inte kör en endaste kilometer med. Det kommer du aldrig att missa.
av alexanderpatriksson
Hur skall jag gå vidare? Kolla på annan verkstad att kammen står rätt & kräva tillbaks mina pengar 680:- av meca... ? Testat att " tvinga " ut kolvringarna med hjälp av olja i loppet som * pettsson * beskriver med utan framgång. Fick tag i en kille här uppe som kunde tänka sig att riva toppen. 6000:- för arbete exl delar, svart förvisso. Är det rimligt?
av *pettson*
alexanderpatriksson skrev:Hur skall jag gå vidare? Kolla på annan verkstad att kammen står rätt & kräva tillbaks mina pengar 680:- av meca... ? Testat att " tvinga " ut kolvringarna med hjälp av olja i loppet som * pettsson * beskriver med utan framgång. Fick tag i en kille här uppe som kunde tänka sig att riva toppen. 6000:- för arbete exl delar, svart förvisso. Är det rimligt?
6000 för att riva toppen svart? Täljer ni guld däruppe?
Totalt är ett topplocksbyte ett jobb på ca 8 timmar..
Då pratar vi om att plocka bort och plocka dit en topp igen med allt omkring.
Ska topen rivas och åtgärdas är det ett jobb på ca 10 timmar.
Men 6000 svart? Den killen skäms inte för att ta betalt...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
6000 för att riva och sätta tillbaka toppen svart!? Vansinnigt dyrt. Då kan du ju likagärna köpa en utbytesmotor på skroten, en motorlyft, lite verktyg och byta hela motorn på gårdsuppfarten själv.
Det blir nog billigare än att göra det svart hos den där snubben iaf.
av alexanderpatriksson
Ja. Det känns så. Hamnar ~ 2k under verkstan ( som har garanti etc. ) skall försöka kolla runt lite om man kan få ned priset.. Är inte i akut behov av att laga bilen heller. Men är fortfarande impad av att en etablerad verkstad har så fel. ( att insugsventilen skulle krökas pga att kammen kuggat två kugg, visst kan det hända men inte bara på EN CYL. Förövrigt behandlas ämnet här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&p=406328 men då på 5 kugg fel. Motprn klarat sig, märkligt?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]