Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:Rengör spjället! Dippar tomgången ned till 600-700 rpm om du tomgasar till t.ex. 2000-3000 rpm och släpper gasen?
Spjället är skinande blankt, no dip och inget tjuvstopp. Den har gjort så här sedan jag köpte den och då hade den gått 7000 mil.
OK! Skitiga MM-spjäll brukar bära sig åt på det viset.
När uppdaterades mjukvaran? Var det för att lösa detta problem?

Är tomgången normal om du rullar med kopplingen nere?
Jag har inget bra svar på din fråga. Min förra bil, 850 -94 10V betedde sig precis på samma sätt när batteriet varit bortkopplat. Tomgångsadaptionen försvinner, men min rättade till sig efter några, ibland upp till 100 mils körning med bilen. Gasspjället hade jag aldrig några problem med under de sex åren (och ca 12000 milen) jag ägde bilen. Vojje- ang. din fråga om tomgången så står svaret längre upp i tråden.
Vojje skrev:OK! Skitiga MM-spjäll brukar bära sig åt på det viset.
När uppdaterades mjukvaran? Var det för att lösa detta problem?

Är tomgången normal om du rullar med kopplingen nere?

Nej, den blir låg så fort jag trycker ned kopplingen och håller sej där till bilen står stilla. Nu är det inget jag tänkte lägga ned någon större fel/rättsökningstid på, var bara nyfiken på varför :)
Hur beter den sig om du häftigt släpper gasen från t ex 3k rpm?

sm1invx - du hade aldrig problem med spjället därför att det är mekaniskt spjäll på dom :wink: 99-00 fick elektroniskt som har en förmåga att börja bråka förr eller senare.
Att det tog 100mil för styrboxen att adaptera sig låter lite väl mycket dock, men men, märkligare saker har ju skett.

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]