Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Märkte också att den svarta packningen mellan behållaren och huvudcylindern är lite "glapp" är inte helt säker i och med att jag har spillt lite bromsvätska men de kan kanske vara så att den läcker? Finns det något tryck runt själva packningen? Är den belastad på något sätt?

Bild
Packningen ska nog vara tät, men själva locket ska nog inte vara tätt, det brukar ha ett litet pyshål för att kunna släppa in luft allteftersom bromsvätskan förbrukas (eller rättare sagt beläggen slits och kolvarna går längre ut).
Denkadonka skrev:Parkerade bilen som vanligt onsdag kväll med fullt fungerande bromssystem, åkte iväg torsdag förmiddag utan bromsar!!!

Bromspedalen tar i botten när motorn är på och har då lite men Väldigt kass bromsverkan på HF och VB-däck. Medans VF och HB inte fungerar alls!
OM man inte "pumpar" lite innan och får upp ett "tryck" då tar dom men fortfarande väldigt dåligt. Om motorn är avstängd och man pumpar kan man bygga upp ett litet tryck som sedan försvinner om man släpper pedalen.

Misstänkte först dålig bromsvätska, bytte och blev inte bättre. Misstänkte sedan läckage på bromsrör och det var de inte heller, DÄR vi trodde iaf.

Kan det kanske vara huvudbromscylinder som är defekt?? Någon som har tidigare erfarenhet av liknande problem??
Har försökt leta efter en läcka någonstans i och med att jag misstänker att bromsvätska försvinner lite, men det är verkligen så lite att jag knappt ser det?? :( Finns det någon metod för att lättare kunna hitta en läcka?

Bilen i fråga är en Volvo v40 1.6L -99
Min farsa hade samma att han fick "pumpa" på sin föredetta 850. Men så bytte vi huvudbromscylindern och sedan dess har de funkat. (Delar med av ett liknande problem jag haft)
olgaus1993 skrev:Min farsa hade samma att han fick "pumpa" på sin föredetta 850. Men så bytte vi huvudbromscylindern och sedan dess har de funkat. (Delar med av ett liknande problem jag haft)
TorxE14 skrev:Packningen ska nog vara tät, men själva locket ska nog inte vara tätt, det brukar ha ett litet pyshål för att kunna släppa in luft allteftersom bromsvätskan förbrukas (eller rättare sagt beläggen slits och kolvarna går längre ut).

Hmm okej, vet inte om min har något pyshål..har inte kollat på det. Men misstänker att packningen inte ska glappa...hur som helst, ska köpa en ny huvudcylinder imorn och försöka hinna med att montera den. Återkommer när det är färdigt så får vi se om det var felet eller ej.
Det går att rucka på hela behållaren så att det blir glapp vid den svarta packningen. Jag bytte själv min huvudcylinder på min s40 för 2år sen.
Det var inte svårt,men det sitter en oring på huvudcylindern mot bromservon som kan vara bra att byta också.

Sen luftar du i denna ordning på oken: HB VB HF VF
unlock26 skrev:Det går att rucka på hela behållaren så att det blir glapp vid den svarta packningen. Jag bytte själv min huvudcylinder på min s40 för 2år sen.
Det var inte svårt,men det sitter en oring på huvudcylindern mot bromservon som kan vara bra att byta också.

Sen luftar du i denna ordning på oken: HB VB HF VF
Okej, men de ska alltså egentligen inte sitta glappt? För det räcker ju med att man tar i lite för mycket när man ska skruva av locket på behållaren så ruckas hela skiten ju :( Ska försöka få tag på en sådan oring också då som ska sitta där, vid bytet.

Japp det är i den ordningen jag har luftat bromsarna innan också, ett helvetes jobbigt jobb när man använder 2-manna metoden.
Har också läst att man kan luft huvudcylinder och ABS enheten??? stämmer detta? Och hur gör man i så fall???
Var ute och kollade nyss på bilen, och märkte nu att nivån på bromsvätskan var mycket lägre än igår kväll!! Så jag körde fram en bit med bilen och såg då ett gult hål i snön (så som de blir när man pissar i snö typ) det var beläget precis brevid där HB däck hade stått. Stack ner fingret och det luktade bromsvätska. Så förhoppningsvis så funkar huvudcylindern bara att jag inte upptäckt denna läcka tidigare!
Problemet är löst!! Det var HB ok som läckte och det märktes bara när handbromsen var åtdragen, det läckte alltså på baksidan av oket där det är som en axel som går in i oket från handbromsen. Åkte till skroten och hämtade ett fungerande ok för 250kr så var problemet löst :) med andra ord, inget fel på huvudbromscylindern! 8)

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]