Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselmagnus skrev:
Monostump skrev:Ska göra ett försök med ballongen... Funkar det med en kådis? :)

Ska hoppa på säljaren att antingen får han åtgärda eller så häver jag köpet...

Känns som man fått tag på en "julgran"
Så du har så liten :D
Hahahahahahaha
Monostump skrev:Nyttjade mig av riktig ballong...
Luften från ballongen sugs in...
Så dom goda nyheterna är att din vevhusvent inte är igensatt, :-)-)
Dom dåliga nyheterna är att du fortfarande inte vet vad som spökar, men en helt okvalificerad gissning från min sida skulla nog vara att du har lite fel på luftmassemätaren.
av JohnB
Skönt att veta att vevhusvent är OK, lmm eller spjällhus borde vara nästa steg i felsökningen. Att läsa ut felkoder kan spara mycket tid så det kan vara värt pengarna. Eller så skaffar du en egen läsare. Du kommer troligen att ha nytta av den mer än en gång.

/John
Det är ju ingen tokvarvning i den bemärkelsen som har gjorts...
Jag har alltså i drift, växlar i läge (tvåan och trean) dragit på.
Har alltså inte stått på tomgång och varvat....

Har jiddret kvar med "ballongförsäljaren".
Ska även se om polaren har möjlighet att komma över med sin "DICE"-enhet...
Dår borde jag få i klartext vad det handlar om...

En sak som slog mig var ju att jag även ställde klockan i bilen under min premiärtur. Inte för att den skulle påverka oljetryck och viceversa. Men just det här om man har frigjort batteripolerna för att nollställa felmeddelande som kommer upp??? Man plockar väl inte bort batteriet om du gör ett kamremsbyte t.ex?
Jag upplever exakt samma sak som du vad det gäller oljetrycket. Körde igår en sträcka på ca 35 mil efter en del större vägar kunde jag väl ligga på ca 120-130 och en del omkörningar. Efter ett tag dyker meddelandet upp "Inget oljetryck, stanna omgående". Stannar, låter bilen stå i ca 2 min, startar och meddelandet är borta. Kör iväg och efter ett tag av lite hårdare körning så dyker meddelandet upp igen och samma procedur denna gång. Stannar och meddelandet försvinner efter omstart. Vad kan vara problemet?

Kan ju lägga till att jag har en V70N -00 2,4t.
Monostump skrev:Ska göra ett försök med ballongen... Funkar det med en kådis? :)

Ska hoppa på säljaren att antingen får han åtgärda eller så häver jag köpet...

Känns som man fått tag på en "julgran"
Ja det bör det göra bara den är oanvänd!! :mrgreen: :mrgreen:
Lite uppdatering på tidigare funderingar, ångest och känslan av blåsning...

Efter att ha snokat runt en massa här bland annat med tanke på åtgärder och vice versa så har jag nu också grabbat tag i det hela med detta ök som nu äntligen börjar ge känslan av att det trots allt kan ge mig en god känsla efter ett förbryllande och ångerfullt bilköp....

Ladd/Intercooler röret var det meckat med... Dåvarande ägare hade av någon anledning gjort någon fullskarv av detta rör... Silvertejp över skarv och svartmålat.. (Luftläckage)??? Detta är nu utbytt....

Felmeddelande under färd har gett "ABS-bromsar, stanna genast" i display. Hastighetsmätaren har slutat fungera ett par stunder med....
Styrboxen skruvades ner för att göra en kontroll på lödningar på kretskort... Vid nedskruvande så visar det sig att vatten/vätska finns i den stora kontakten... Tar likväl och bryter upp boxen, lödar på ställena av kontaktstift, "förseglar med silikonspray", och lappar ihop lådan igen med smältlim. Rengör den stora kontakten väl och torkar rent.
Återmonterar box.

I denna frustrationstid har tomgången även börjat ge vika ordentligt... Det funkade inte att ens låta bilen dala ner till tomgång för då dog bilen. Gasspjället (spjällhus) nermonterat och ordentligt rengjort med att få bort alla beläggningar som fanns.. Ny som helt nytt i cylinderstruten... (Gul ettiket, spagetti varianten) återmonterat tillbaks med ny packning... Det har varit rätt soggigt med "svart vätska" runt hela detta partiet...

Återställning och strömlöst från batteri... 25-30 mil gjorda och det går inte att syna ett felmeddelande i display längre... Servicelampan lyser i sig ett tag men slocknar sedan. Tomgång är konstant på ca 800 rpm hela tiden....

Tändstiften är nu också bytta bara för att......

Ska nu bara tebax till polaren för en ny uppkoppling och se om det är mer man ge sig på (bara för att hålla uppe meckarbehovet)
OK, så det var fulskarven på laddtrycksröret som gjorde att bilen "suckade" vid provkörning.
Var på röret var det skarvat ungefär ?
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]