torbjorn_75 skrev:Lucif3r skrev:Nej, jag tar allt vad en mekaniker/whatever säger med en stor näve salt, sen gör jag egna forskningar och drar min egen slutsats.
Dom som blir blåsta på pengar är dom som blint litar på vad t ex bilia säger.
Jojo, men om slutsatsen är att mekanikern ljuger och försöker blåsa
dig på pengar, går du då till det företaget igen nästa gång det är
något eller anlitar du ett annat företag? Det är ju det som är grejen.
Sen om du måste dubbelkontrollera varje steg mekaniken tar blir du
i någon mening blåst på en massa arbetstid, och tid är pengar.
Så hur du än vrider och vänder på dig har du ändan bak...
Vi ska kanske rätta in ledet och se lite hur det ser ut på arbetsgolvet när man blir lite större.
Merförsäljning är a och o.
Samtidigt är det så att ju mindre tid mekanikern använder i förhållande till fakturerad tid, vinst. Fundera på hur det brukas då väldigt många av verkstäderna har accord. Dom mindre har oftas INTE accord. Sen jobbas det på två sätt i vårt avlånga land. Just volvo har en centralvariant med ansvar, mekanikern ska ALDRIG tänka själv helst. Det ska ske centralt genom att han frågar i helpdesk vad han ska göra. Helpdesk svarar och han utför. Det har sin rot i vem som ska debiteras tiden och hur det ska debiteras. Inte viktigt för privatkunder utan garanti, men för allt som har med garanti och goodwill att göra. Jag vet flera mekaniker i min hemstad som sagt upp sej, dom gör inte något mekarbete anser dom. Dom byter olja filter och stift samt FRÅGAR om råd i helpdesk. Det utvecklar inte några felsökare precis. Samma fix ide gör att mekaniker aldrig kan byta en massmätare utan måste byta ett helt rör eller så kan han inte lägga på två droppar gänglås själv. Gör han det är det hans ansvar. DET är ingen höjdare. Alltid nya skruvar alltså med färdigt gänglås på. Lossnar dom då är det någon annans fel helt enkelt. Då kan man fakturera det ansvaret på reservdelstillverkaren istället för att ta ansvaret själv. Smidigt..utom i synpunkten att man degraderar sina mekaniker..
På din fråga: går folk tillbaka? Svaret är NEJ inte om dom kommer på det. Men det står alltid nya stackare i kö. Chansen att man själv vet hur något ska mätas och åtgärdas är minimal. Dom flesta lämnar inte in sina bilar för att dom är duktiga på att skruva själva.
Gör alla såhär? Förhoppningsvis inte. Men det är betydligt flera av dom stora verkstäderna som gör så, än av dom små. Dom små har inte så stora kundstockar att såga av.. Man värnar mera om sina kunder på så sätt.
Men är det arbetstid eller förlust att vilja veta hur man gör med din bil? Det är din RÄTTIGHET att se vad jag gör med din bil. En del kikar på grannarna och klagar på deras inköp och hus o trädgård, spejar och lägger sej i. Andra stannar på verkstan för att se när nån skruvar. En smaksak..