Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Ja, han har gjort det du frågar om. Uppstartstiden lär bli sämre och sämre, och bländar man på/av mycket kommer lampan ha rejält dålig livslängd. Det är inte inkompetens som gjort att ingenjörerna tyckt det var en dålig lösning med xenon i den lampan. Det är för att det helt enkelt inte fungerar särskilt bra.

Kör man däremot sällan med helljus och då har få möten med avbländning kan man säkert få bra livslängd.
Användarvisningsbild
av Funk
Sitter inte sensorns för addaptiv farthållare i grillen? Något är det iaf och har man den så är det nog inte bra att ha extraljus ivägen :)
Visst sitter radarn där, men det är inte problemet.. du skulle ju kunna montera en ljusramp lägre och klara radarn, men som sagt då funkar inte fotgängarairbagen.

/Thomas
av Nibbe
tuffarelackfärger skrev:Jag har fått mitt helljus konverterat av min Volvosäljare. Det är inte en "bolt-on"lösning som är officiell.
Man har helt enkelt tagit bort den sunkiga halgenlampan och ersatt den med en vitlysande xenonlampa utan några som helst modiferingar på bilen.
Det kostar en del kronor men lyser som bara den :) 55w xenon är det som blev imonterat.
Första tändningen när det är -20 ute tar ca 0.01sekunder, så upptändningstiden är obefintlig.
Stör ingen radio eller bränslepump, möjligtvis en och annan "mottrafikant" när jag inte bländar av snabbt nog.

Snygg och stilrent :D
Tack för ett bra svar
Det du gjort är det vad jag frågade, xenonkonverting av helljuset ?
Ja, helljuset är konverterat (har på halv sedan fabrik)
vad menar du med Det är inte en "bolt-on"lösning som är officiell ?
Vad jag menar är att det är ingen lösning som Volvo själv tagit fram som eftermonteringsalternativ utan min egen verkstad (som är volvoåterförsäljare och är seriösa). Det är alltså konverterat med en vanlig konverteringssats som kommer från tex Xenonkungen, om det är något mer än bara vanlig konvertering så som strömbryggor osv vet jag inte.
Är det något som inte fungerar om man har det ?
Allt funkar precis som vanligt i min bil.
Vad kostade det och gör man det när man beställer bilen ?
Det kostade ca 3-3500:- (kommer inte ihåg det exakta priset) och jag beställde det direkt av min säljare (dom monterar det inte på fabrik utan i verkstaden där dom även monterade motorvärmaren och stänkskydden).
55W är det max vad man kan ha ?
Vad jag vet finns det även 75w men dom har kortare livslängd och kostar lite mer, 55w va vad som erbjöds av min säljare.
Så du känner att det var värt det och att det blev mycket bättre ljus ?
Varenda krona! Jag har konverterat några biler själv och skulle säkert kunna göra det på min nya men nu får jag det med garantier och om det skulle gå sönder en torkarmotor (vanligt fel på V50-modellerna) så står återförsäljaren för det.
Fungerar den automatiska dämpningen av ljuset när man får möte ändå ?[/quote]
Ingen aning, men jag kan inte tänka mig att det skulle sluta fungera då det är på/av för strömmen till helljuset bara.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om argumetet att xenon har dålig livslängd.
Man kan läsa sig till xenonlampans livlängd ligger mellan 2-3000h medans en halogen endast ca 1000h och bländar man av vanligt och ger fan i att "blinka/ljustuta" med xenon så ska det inte vara några problem. Varje blink är ju en liten explosion inne i lampan för att "kicka" igång gasen.
Därimot så börjar xenonlampan skifta färg och lyser sämre innan den går sönder. Hur långt innan och vad man definierar som trasig vet jag inget om (jag gissar att när den inte lyser=trasig :)).
Det är inget snack om att xenon är dyrare och om man räknar så det med säkert dyrare per timme lyst men den lyser så mycket starkare.

Kostar att ligga på topp :)
Användarvisningsbild
av Funk
Framför allt undrar man vad det är för auktoriserad återförsäljare som bygger om bilen så den inte stämmer mot helbilsgodkännandet, eller enligt tillverkarens specifikationer...visserligen kundvänligt så det förslår, men i långa loppen inte så genomtänkt. Krånglar något till följd av konverteringen så är det som gjort för problem med vem som skall stå för felsökningar och garantikostnader.

/Thomas
av Nibbe
Funk skrev:Framför allt undrar man vad det är för auktoriserad återförsäljare som bygger om bilen så den inte stämmer mot helbilsgodkännandet, eller enligt tillverkarens specifikationer...visserligen kundvänligt så det förslår, men i långa loppen inte så genomtänkt. Krånglar något till följd av konverteringen så är det som gjort för problem med vem som skall stå för felsökningar och garantikostnader.

/Thomas
Enligt säljaren så står ju dom för eventuella fel pga monteringen av xenon.
Det är ju en produkt dom säljer, så självklart får dom stå för garantierna.
Vad är annars vitsen med att köpa en produkt/tjänst av en återförsäljare.
Därför jag inte gjorde det själv utan lät dom göra det, nu när jag köpt en helt ny bil av dom.

Om du köper fälgar (som är för stora enlig helbilsgodkännandet) av Volvo som går sönder och till följd av det så ryker en tex. ena bromsoket osv.
Vem står för det? Självklart ska det vara dom som säljer fälgarna till dig!
av stgr14
Vet du vilket kit Volvo har använt från Exenonkungen?

Canbus 50W xenonkit Artikelnummer: 125507 eller
Canbus Pro 50W Xenon Artikelnummer: 128101 eller
50W Xenonkit Artikelnummer: 121149
//Stig
av Nibbe
stgr14 skrev:Vet du vilket kit Volvo har använt från Exenonkungen?

Canbus 50W xenonkit Artikelnummer: 125507 eller
Canbus Pro 50W Xenon Artikelnummer: 128101 eller
50W Xenonkit Artikelnummer: 121149
//Stig
Ingen aning, vet inte ens om det är Xenonkungens.
Men jag är övertygad om att det är någon modell med canbus.
Användarvisningsbild
av rüttner
crumpets skrev:Ja, han har gjort det du frågar om. Uppstartstiden lär bli sämre och sämre, och bländar man på/av mycket kommer lampan ha rejält dålig livslängd. Det är inte inkompetens som gjort att ingenjörerna tyckt det var en dålig lösning med xenon i den lampan. Det är för att det helt enkelt inte fungerar särskilt bra.

Kör man däremot sällan med helljus och då har få möten med avbländning kan man säkert få bra livslängd.

Har själv konverterat ett antal bilars helljus av olika märken, och tycker inte det fungerar speciellt dåligt. Anledningen till att man vill ha det är ju för att halogenljuset är skit och xenonljuset når snabbt en bättre nivå än vad halogenljuset ger vid tändning.
Sen har du givetvis rätt i att det tar en stund innan det når full effekt, men det är ju bara vid första påslaget som det är bra segt sen vid resten av påslagen man gör under resan så har du bättre ljus med xenon än halogen vid varje påslag.

Har inte använt mig av några "snabbstartskit" eller för den delen premiumkiten utan köpt dom billigaste på tradera.

mvh
av Fred00
De flesta konverteringssatser är tyvärr skräp som inte alls lämpar sig att sätta i helljus som ska tändas och släckas ofta. Problemet är inte hållbarheten, då xenonlampan håller betydligt längre än exempelvis en H7:a i helljuset oavsett. Problemet är istället att upptändningstiden är horribel med många av dessa konverteringssatser.

Jag själv hade ett par NBB Alpha 225 HID (alltså inga konverterade) och dessa nådde full ljusstyrka på cirka 2 sekunder vid första upptändningen, sedan snabbare. Då är det Osram D1S och Osram drivdon i dessa. Många konverteringssatser är dock betydligt sämre. Jag har exempelvis varit med om 50W-satser som tar närmare 10 sekunder innan lampan når full ljusstyrka vid första upptändning, och detta inte ens i låga temperaturer.

35W originalprylar tänder dock tillräckligt fort enligt mig, så jag hade gärna sett att biltillverkarna började erbjuda detta.

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]