tuffarelackfärger skrev:Jag har fått mitt helljus konverterat av min Volvosäljare. Det är inte en "bolt-on"lösning som är officiell.
Man har helt enkelt tagit bort den sunkiga halgenlampan och ersatt den med en vitlysande xenonlampa utan några som helst modiferingar på bilen.
Det kostar en del kronor men lyser som bara den :) 55w xenon är det som blev imonterat.
Första tändningen när det är -20 ute tar ca 0.01sekunder, så upptändningstiden är obefintlig.
Stör ingen radio eller bränslepump, möjligtvis en och annan "mottrafikant" när jag inte bländar av snabbt nog.
Snygg och stilrent :D
Tack för ett bra svar
Det du gjort är det vad jag frågade, xenonkonverting av helljuset ?
Ja, helljuset är konverterat (har på halv sedan fabrik)
vad menar du med Det är inte en "bolt-on"lösning som är officiell ?
Vad jag menar är att det är ingen lösning som Volvo själv tagit fram som eftermonteringsalternativ utan min egen verkstad (som är volvoåterförsäljare och är seriösa). Det är alltså konverterat med en vanlig konverteringssats som kommer från tex Xenonkungen, om det är något mer än bara vanlig konvertering så som strömbryggor osv vet jag inte.
Är det något som inte fungerar om man har det ?
Allt funkar precis som vanligt i min bil.
Vad kostade det och gör man det när man beställer bilen ?
Det kostade ca 3-3500:- (kommer inte ihåg det exakta priset) och jag beställde det direkt av min säljare (dom monterar det inte på fabrik utan i verkstaden där dom även monterade motorvärmaren och stänkskydden).
55W är det max vad man kan ha ?
Vad jag vet finns det även 75w men dom har kortare livslängd och kostar lite mer, 55w va vad som erbjöds av min säljare.
Så du känner att det var värt det och att det blev mycket bättre ljus ?
Varenda krona! Jag har konverterat några biler själv och skulle säkert kunna göra det på min nya men nu får jag det med garantier och om det skulle gå sönder en torkarmotor (vanligt fel på V50-modellerna) så står återförsäljaren för det.
Fungerar den automatiska dämpningen av ljuset när man får möte ändå ?[/quote]
Ingen aning, men jag kan inte tänka mig att det skulle sluta fungera då det är på/av för strömmen till helljuset bara.
Jag vet inte riktigt om jag håller med om argumetet att xenon har dålig livslängd.
Man kan läsa sig till xenonlampans livlängd ligger mellan 2-3000h medans en halogen endast ca 1000h och bländar man av vanligt och ger fan i att "blinka/ljustuta" med xenon så ska det inte vara några problem. Varje blink är ju en liten explosion inne i lampan för att "kicka" igång gasen.
Därimot så börjar xenonlampan skifta färg och lyser sämre innan den går sönder. Hur långt innan och vad man definierar som trasig vet jag inget om (jag gissar att när den inte lyser=trasig :)).
Det är inget snack om att xenon är dyrare och om man räknar så det med säkert dyrare per timme lyst men den lyser så mycket starkare.
Kostar att ligga på topp :)
Nu: XC60 D4 Polestar -17 :)

Då: Audi A4 2.0tdi -17, Audi A6 3.0tdi Competition -16, Audi S4 V6 kompressor -13, Audi A4 2.0tdi -13, V40 D4 -13, Audi A4 3.0tdiq -07, BMW 120d -07, Volvo V50 2.0D -07, Volvo V40 2.0T -00, Audi A4 1.8 -95, Ford Escort Ghia 1.6 -9x, Volvo 244 2.3 GL -85