Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zillen
Läste någon artikel i aftonbladet om någon tjej som sålt sin bil till en firma i norrköping. Bilen låg sen ute på blocket med mycket mindre miltal. Enligt transportstyrelsen och polisen så var inte detta ett vanligt problem. Men med tanke på hur många bilar ni hittar här med skruvade mätare så börjar man ju undra..
Användarvisningsbild
av Guligan
Det är enklast för dem att säga att "det är inget vanligt problem".

Hade de medgett att problemet är vanligt så hade man tvingats ta fram en åtgärdsplan.
Användarvisningsbild
av crumpets
Inflikar ett litet tack till dig Hollan. Det är grymt bra att sån här info kommer fram! Med regnr sökbart kommer tråden kunna leva vidare länge och varna både nästa och nästnästa köpare på kärran. Kul att du tar dig tiden :)
av perhall
Problemet för polisen är väl att det är svårt att fälla säljaren innan bilen är såld. I så fall får de ju leka kund och det är inte tillåtet i Sverige med brottsprovokation. Om polisen söker upp säljaren kanske han säger "ja, den har gått mer, det blev fel i annonsen" eller "det säger jag när någon ringer". Skulle nog gå åt en hel del resurser för att ta reda på vem som fuskat och hur det gick till så att någon eller några kan fällas i rättegång. Sen måste ju köparens upplysningsplikt vägas in. Kort sagt: jag tror inte det är så lätt att få polisen att börja jobba med det här, de väljer nog andra mer lågt hängande frukter först.
Självklart blir jag jättearg varje gång jag hör om sånt här... men jag tror att det är ungefär detta rättsläge i såväl Sverige som många andra EU-länder.
PH
av 2444ever
Håller med om ditt resonemang, men... Skrev det här i en annan tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p715773
Mina kommentarer där är kanske inte helt korrekta, men det som stör mig lite är att polisen som citeras i AB:s artikel inte verkar vara insatt i problematiken, och tar lite lätt på det. Om han svarat något i stil med din kommentar hade det varit en annan sak tycker jag.
Användarvisningsbild
av erikn
Kort sagt: jag tror inte det är så lätt att få polisen att börja jobba med det här, de väljer nog andra mer lågt hängande frukter först.
Precis som i trafiken. Fortkörarna är de man lägger mest krut på fast det finns så mycket mer att göra.
Användarvisningsbild
av Guru
erikn skrev:Precis som i trafiken. Fortkörarna är de man lägger mest krut på fast det finns så mycket mer att göra.
Det där tror jag inte ett dugg på.
Användarvisningsbild
av hollan
Faktum var att det var en kund som ringde mej på jobb och ville att jag skulle kolla upp bilen i fråga, och ja vad skall man säga han var evigt tacksam att han var så pass vaken att han ringde mej innan han åkte och köpte bilen
Användarvisningsbild
av Guligan
mattish skrev:Har ni anmält annonsen på blocket?
Hur tror ni Blocket skulle motta en anmälan?

Annonsen är ju till synes korrekt utformad. Mätarställningen är nyligen verifierad av en bilbesiktning, och så mycket mer finns inte att gå på för annonsutgivaren.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]