Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
Henryk: Du skriver att bytt beläggen och att problemet löser sig tillfälligt om du drar åt handbromsen. Jag tolkar detta så att du bytt beläggen till färdbromsen och i så fall bör du snarast kolla beläggen för parkeringsbromsen. Det är väldigt vanligt att dessa släpper från metallen ( jag mfl. på jobbet har råkat ut för detta) och har man bara lite otur kan det bli följdskador. Volvo skall ha ändrat till bättre limmning från 2007, men jag tror inte detta löste hela problemet.

Om du aldrig bytt beläggen till parkeringsbromsen tidigare så köp nya och byt när du ändå river. Det finns problem med en del fabrikat, Volvo funkar naturligtvis, men t.ex. Biltema skall man inte köpa.
av Henryk
Nej, nej , var lite otydlig där,pratar om beläggen till parkeringsbromsen som jag bytt flera ggr - tack för tipsen iaf :-) När vänster bak börjat hugga, hände under långkörning, lossade jag justeringen vid spaken, och kunde fortsätta. När bilen var på service drog man förstås åt justeringen, vilket efter ett antal mil åter ledde till hugg/vibrationer... Åter igen hade småflisor i beläggets framkant mot rotationsriktningen spruckit bort...
Just Volvos handbromsbackar finns det ju mycket skrivet om här på forumet... många har ju haft problem med att de separerar... men då antar jag att hela belägget släppt och inte småbitar som i mitt fall ..
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja tog loss mekanismen då den va nästan helt stel. På med 5-56 och vickade tills allt gick lätt. Smorde sedan på med kopparpasta så gott det gick. Bytte fjädrarna oxå. Efter det så fungerade handbromsen fin fint.

Efter varje biltvätt så bromsade jag alltid rent handbromstrumman.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]